Danskerne køber igen luksusvarer
Jublen er igen tilbage i luksusbranchen. Danskerne har fået gang i dankortet igen – også når det gælder luksusvarer.
Indenfor de sidste 12 måneder har både producenter og sælgere kunnet mærke, at danskerne købelyst er vendt tilbage.
- Der har været et markant stigende salg af vores produkter på det danske marked over de sidste tre år, men i de seneste 12 måneder har væksten været markant, siger Hans Maasbøl, der er salgsdirektør for Royal Copenhagens europæiske marked, ifølge Børsen.
Det samme billede tegner sig hos ur- og smykkeforhandleren Klarlund. Klarlund har også i det seneste år oplevet en voldsom stigning i omsætningen på det danske marked.
- Normalt skal vi i vores branche være glade for en stigning i salget på mellem fem og 10 pct., så stigningen på 49 pct. er vi særdeles tilfredse med. Det interessante for os er, at salgstallene beror på indenlandsk salg; det vil sige det salg af varer, der forbliver i Danmark, udtaler Stig Andersen, adm. direktør i Klarlund ifølge Børsen.
Stig Andersen mener, at det stigende luksussalg er et udtryk for, at opsvinget er kommet for at blive.