Cloetta: EU-sag skabte dansk pibe-boom
Lakridspiben har haft sit bedste år nogensinde med mere end 18 millioner solgte Skipperpiber i dagligvarehandlen og en omsætningsvækst på 53 procent.
Rygterne om et EU-forbud mod lakridspiben skabte for præcis et år siden i dag en heftig debat og forargelse blandt den danske befolkning.
Den enorme folkelige opbakning kom bag på Cloetta Danmark, som har udnyttet muligheden for at positionere sig endnu mere i markedet.
- Det seneste år har vi set en positiv udvikling inden for flere af vores brands, som især skyldes den store opbakning til Skipperpiben tilbage i august sidste år. Men selvom lakridspibe-gate har givet os en masse markedsmæssige muligheder, er det vigtigt for os at holde fast i autenticiteten omkring Skipperpiben, siger Heidi Teschemacher, marketingchef i Cloetta Danmark og fortsætter:
- Når vi hos Cloetta mærker, at forbrugerne holder af Skipperpiben, så skaber det stolthed i hele organisationen. Vi har grebet muligheden for at komme ud blandt forbrugerne og møde dem der, hvor de er fx på festivaler, i butikker og senest på Zulu Sommerbio. Samtidig har vi i 2014 kunne præsentere to nyheder, Skipperpiben med smag af havsalt, og i december kan danskerne glæde sig til en Skipperpibe julekalender.
Opbakningen til lakridspiben har sikret Cloetta et salg på mere end 18 millioner Skipperpiber i dagligvarehandlen over de seneste 12 måneder, hvilket svarer til, at danskerne køber en lakridspibe hvert 1,7 sekund. Et resultat, der også har været med til at sikre virksomheden en omsætningsvækst på 13 pct. i første halvår af 2014.
Det er Malaco, der står bag produktionen af den højtelskede lakridsstang. Malaco ejes af fødevarevirksomheden Cloetta.