Tidligere Idemøbler-direktør i spidsen for Ditas og XL-Byg
Thorbjørn Sejer Jensen er ny adm. direktør i indkøbsforeningen Ditas samt byggevarekæden XL-Byg.
Således har han gennem en årrække været henholdsvis udviklingschef og marketingchef i Silvan samt indkøbs- og marketingdirektør i DT Group med primært ansvar for Silvan-kæden. Derudover har Thorbjørn Sejer Jensen været administrerende direktør i Idemøbler, og senest marketingdirektør i Dansk Supermarked med ansvar for markedsføringen af Bilka-kæden. Det er således en erfaren direktør med stærke kompetencer indenfor indkøb, marketing og logistik, der nu tager roret i Ditas og XL-BYG.
- Vi har lagt vægt på at finde en profil med omfattende detailerfaring og som samtidig har haft ’hands on’ på højt niveau inden for både indkøb, kategoristyring og marketing, så vores dygtige centrale organisation får en leder med såvel tung faglighed som stærke lederegenskaber. Thorbjørn Sejer Jensen besidder relevant erfaring fra tunge stillinger i en række store danske detailvirksomheder, herunder fra 12 år på højt niveau i byggevarebranchen, siger Michael Buhl, bestyrelsesformand i Ditas a.m.b.a.
Ditas er Danmarks største indkøbsselskab i trælast- og byggecenterbranchen. Selskabet er endvidere moderselskab for XL-Byg og ejes af 51 andelshavere, der tilsammen har 133 tømmerhandler og byggecentre over hele Danmark. Heraf er 113 forretninger med i XL-Byg kæden. Indkøbsvolumen i Ditas er på 4,2 mia. kr., mens forretningsleddet omsætter for ca. 6 mia. kr. om året. Selskabet har stået uden administrerende direktør siden februar, hvor Jens Sørensen blev afskediget efter otte år på posten.
Den nye mand om jobbet
- XL-Byg har et stærkt udgangspunkt for at være kundernes foretrukne samarbejdspartner i hele Danmark. Dels har forretningerne i XL-Byg - qua det stærke indkøbsfællesskab i Ditas - mulighed for at tilbyde yderst konkurrencedygtige priser. Dels gør det frivillige aspekt, at forretningerne har mulighed for at sætte et lokalt præg på både sortiment, indretning og den service, de yder overfor såvel professionelle som private kunder. Derigennem skaber de en indkøbsoplevelse, som er tilpasset de lokale kunders behov. Det ser man ikke på samme måde hos kapitalkæderne. Jeg glæder mig meget til at være med til at udvikle både indkøbsforeningen og XL-Byg kæden fremover, siger Thorbjørn Sejer Jensen.