Den nye forbrugeraftalelov er en væksthæmmer
Den nye forbrugeraftalelov, som træder i kraft den 13. juni 2014, ændrer reglerne for e-handel markant. Internet-brancheforeningen FDIH kalder det en klar forringelse for netbutikkerne.
Søren Merrild Bie fra Advodan Horsens er erhvervsadvokat og ekspert i forbrugerspørgsmål. Han har studeret lovgrundlaget og fortæller, at den nye forbrugeraftalelov i grove træk handler om øget oplysningspligt, fortrydelsesret og ændret håndtering af returvarer.
- Den mest gennemgribende ændring er, at kunden nu må prøve varen derhjemme, fortryde og returnere den. Det betyder, at varen må pakkes ud af emballagen, elektroniske apparater må tændes osv., hvorefter kunden stadig har mulighed for at fortryde købet. Loven åbner endda mulighed for, at kunden også kan føle på og teste varen inden returnering, men tilbage står, hvordan virksomheden vurderer varens fald i værdi, når de skal tilbagebetale beløbet til kunden, fortæller Advodan-advokaten.
Søren Merrild Bie forudser, at der vil komme en del prøvesager, når de nye regler skal testes i praksis.
- Virksomhedsejeren har bevisbyrden for, at der foreligger en værdiforringelse. Men for visse varetyper - så som håndklæder eller sengetøj - kan det være svært at vide, hvordan man vil lægge linjen. Vi kan først blive klogere på, hvordan man vurderer varens fald i værdi, når de første sager kommer gennem Forbrugerklagenævnet, siger han.
Modsat i dag, hvor varen skal være sendt tilbage inden for selve fortrydelsesfristen, kan kunden vente med at returnere varen til 14 dage efter den dato, hvor man har meddelt sælger, at man har fortrudt købet.
En forringelse for forretningerne
Hos FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) har man også beskæftiget sig indgående med den nye forbrugeraftalelov. Public Affairs & kommunikationschef Henrik Theils vurderer, at loven bliver en klar forringelse i sammenligning med de nuværende regler. Flere krav i loven er så vidtgående, at de i praksis er næsten umulige at opfylde. Og ikke mindst misbrugsmuligheder er blevet flere for ”tvivlsomme” kunder omkring fortrydelse og returnering.
- De nye regler kan betyde, at de butikker, der er i gang med at starte en ny netbutik eller udvide produktsortimentet, vil vurdere en ekstra gang om det er umagen værd, eller om man åbner for øget misbrug fx ved at kunderne bruger varen, og den er usælgelig bagefter, samtidig med at det er næsten umuligt at løfte bevisbyrden for værdiforringelsen, siger Henrik Theil.
- Den udvidede fortrydelsesret giver en række åbenlyse udfordringer for virksomheder, der f.eks. sælger sæsonvarer som badetøj eller skiudstyr. For forbrugerne kan loven derudover opleves som omstændelig, fordi online-butikkerne vil indføre flere trin, som køberen skal igennem for at bekræfte et køb. Det kan have en negativ effekt på, om handlen bliver gennemført, siger Henrik Theil.
De ekstra trin skyldes, at kunderne fremover har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen. Henrik Theil understreger, at det bedste råd til de forretningsdrivende er, at de læser og får styr på loven. Sælger kan nemlig miste sine rettigheder og få underkendt en hel handel, hvis der laves en fodfejl.