Dansk brillekæde i stærk vækst
Vi vil ændre brillebranchen, siger grundlæggeren af optikerkæden CrossEyes, Søren Møller, og med syv butikker på blot fire år og flere på vej, er han i fuld gang med at realisere sin vision, også internationalt.
- Vi er blevet taget fantastisk imod, salget går over al forventning, siger Søren Møller, indehaver af den danske brillekæde CrossEyes, der på blot fire år har etableret seks butikker i de største byer i Danmark og nu også den første i udlandet. Og flere er på vej.
I 2014 åbner yderligere tre butikker i Danmark, endnu en butik i London, og også Norge bliver mål for CrossEyes’ internationale ekspansion. I de kommende år vil positionen endvidere blive styrket i København og på Sjælland generelt.
Oprør mod mainstream
Søren Møller ser baggrunden for CrossEyes’ succes i brillekædens særlige kultur, der er bygget op omkring en fælles passion for design.
CrossEyes-stellene er udviklet i samarbejde med leverandører rundt om i hele verden, og inspirationen er hentet i den klassiske designarv inden for briller, helt tilbage fra 1920’erne. Fællesnævneren er individualitet.
- I en meget gammeldags og mainstreamorienteret branche henter vi vores inspiration fra andre mere dynamiske livsstilsbrancher, først og fremmest modeverdenen, forklarer Søren Møller, der blandt andet forhandler originale, japanske briller i håndskåret træ – som den eneste på markedet herhjemme.
- I dag vil folk have design, der udtrykker deres personlighed, det gælder alle aldre. Derfor henter vi designinspiration ind fra hele verden, udfordrer materialerne og samarbejder med mange slags kreative. Vi vil ændre brillebranchen ved at arbejde frit og progressivt uden for rammerne, fastslår Søren Møller og peger på indretningen af CrossEyes-butikkerne som en anden baggrund for den unge kædes succes. Et uhøjtideligt miljø med rå vægge, lyst træ og en nordisk møbelstil, tegnet af den unge arkitekt Jens Christian Nørmark.
- Vores butikker er ikke sterile som mange andre brillebutikker. Vi har en varm og afslappet stemning med fred og ro til at prøve stel, forklarer Søren Møller, der udelukkende har certificerede optikere ansat i sine butikker.
- CrossEyes-kulturen skaber en helt anden atmosfære i butikkerne. En ærlig ligefremhed og et engagement lige fra hjertet. Er der tilvænningsudfordringer med glassene, skifter vi dem, indtil den sidder lige i skabet. Det er jo vores hjerteblod, det her. Vi går langt for at hjælpe vores kunder. Vi har for eksempel lige sendt en brille afsted til Sydafrika fra London, så kunden kunne komme til at bruge sine nye solbriller på ferien, fortæller Søren Møller.
Gennemsigtige priser
CrossEyes er en lille fleksibel organisation, der arbejder uden fordyrende mellemled og med ejerskab i alle led af produktionsprocessen, fx bliver brilleglassene produceret på CrossEyes’ eget glasværksted af certificerede optikere. Det er en del af baggrunden for, at CrossEyes kan køre med et fast pris-koncept, så kunden kender prisen på sine nye briller fra start til slut.
- Det er fuldt bevidst, at jeg har udviklet dette 100 % gennemsigtige priskoncept. Jeg vil ikke lægge skjul på, at det er ment som en udfordring til den etablerede brillebranche og dens alt for ugennemskuelige prisberegninger. Det er de samme folk, der har siddet på brillemarkedet gennem mange år herhjemme, men jeg er ikke bange for at udfordre dem, heller ikke de store kapitalfondsejede kæder, slutter Søren Møller.