23948sdkhjf

FDIH: Få styr på reglerne om kortgebyrer

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens stikprøve om betaling af kortgebyrer i netbutikker viser, at der er butikker, som opkræver for meget hos forbrugerne. FDIH er ærgerlig, selv om det kun rammer en ganske lille del af handlerne.
- Opkrævning af kortgebyrer hos kunden er baseret på enkle regler, så derfor burde de fejl, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afdækker i deres stikprøve være undgået. De fejl kan skade netbutikkernes omdømme, mens det på den positive side tæller, at alle har rettet ind. Det tyder på manglende viden om reglerne, og ikke bevidst overtrædelse, konstaterer Henrik Theil, Kommunikationschef i FDIH.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har tjekket 45 netbutikkers opkrævning af kortgebyrer hos kunderne, og de fandt fejl i gebyrernes størrelse hos en tredjedel. Netbutikker kan kræve det direkte transaktionsgebyr betalt af kunden, men der må ikke opkræves mere end selve gebyret, som butikken selv skal betale. Det gælder både for kreditkort og debetkort som Dankortet. Kun hver femte netbutik ”overvælter” kortgebyrer på kunden, og derfor rammer de afdækkede fejl kun et ganske lille antal handler.

- Netbutikkker skal sætte sig i loven og følge den, ingen tvivl om det. Andre omkostninger, fx abonnementsbetalinger til betalingsudbydere, Nets m.m. må netbutikken selv afholde. De kan ikke direkte overvæltes på forbrugeren som et betalingsgebyr, men må blive en del af prisdannelsen i butikken, fastlår Henrik Theil.

- Vi opfordrer FDIHs medlemmer til løbende at foretage servicetjek af deres vilkår og handelsbetingelser fx en gang en året via vores juridiske service. Der er mange regler at holde styr på, og derfor kan det være nødvendigt med jævne mellemrum at få friske øjne til at se på butikken.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141