Høje kaffepriser udfordrer Nestlé Danmark
Tårnhøje kaffepriser har tvunget Nestlé Danmark til at ændre strategi. Salget af kapselkaffe går dog fortsat godt.
- Den historisk kraftige tørke i Brasilien, der er verdens største producent af kaffebønner, har naturligvis en effekt på vores forretning. Og det betyder igen, at vi har måttet ændre strategi og hæve vores priser på både kaffe over for vores kunder – detailhandlen, siger landechef Søren Rye, Nestlé Danmark, i forbindelse med Nestlé-koncernens offentliggørelse af regnskabet for årets første kvartal.
Han pointerer dog, at salget af kapselkaffe som Nescafé Dolce Gusto og Nespresso fortsat går godt – og at der nu står langt over 200.000 kapselkaffe-maskiner i de danske hjem.
Afgifter væk og momsen ned
Nestlé Danmark, der også er en stor leverandør af bl.a. chokolade og morgenmadsprodukter til danskerne, har også mærket konsekvenserne af de danske afgifter og dermed den øgede grænsehandel.
- Vi kan konstatere, at der sker en omfattende handel uden om de danske butikker, og vi kan nu se, at det ikke kun er de traditionelle grænsehandelsprodukter som fx vores Kit
Kat og Smarties, der er efterspørgsel efter i grænsebutikkerne, men også vores morgenmadsprodukter og kaffe. Vi synes naturligvis, at den handel hellere skal foregå i Danmark, så derfor mener vi fx, at de danske sukkerafgifter skal væk, mens momsen burde blive sat ned, siger Søren Rye.
Koncernen er stærkest på vækstmarkeder
På globalt plan betød årets første tre måneder for Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed, at væksten fortsatte i alle tre regioner – Europa, Asien og Americas. Især på emerging markets – verdens nye vækstmarkeder – gik Nestlé stærkt frem, men også i det pressede europæiske marked fortsatte Nestlé væksten.
Nestlé præsterede i kvartalet en omsætning på 20,8 mia. CHF (ca. 127,8 mia.kr.), og den organiske vækst endte på 4,2 pct. Americas-regionen bidrog med 4,6 pct. vækst, mens Europa og Asien/Oceanien/Afrika bidrog med hhv. 0,3 pct. og 7,3 pct.
Nestlés koncernchef, Paul Bulcke, fastholder forventningerne til 2014, der lyder på 5 pct. organisk vækst.
- Vores organiske vækst i årets første måneder er på linje med vores forventninger – og mere drevet af volume end pris. Vi fortsætter med at sende nye produkter på markedet – og sammenholdt med, at vi har været gode til at markedsføre dem, har det ført til vækst under svære markedsbetingelser. Vi vil fortsætte vores innovationshastighed, og vi fastholder forventningerne til hele året, hvor vi venter et endnu stærkere resultat i 2. halvår, siger han.