Forbrugerne vil have oplevelser på nettet
Når danskerne er vilde med at handle på nettet, og allerede nu bruger 69 milliarder kr. om året i netbutikker, er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt forretningerne skal være på nettet, men hvordan.
- Den gennemsnitlige forbruger anvender 15 timer om ugen på at søge produkter på tablet eller mobiltelefon. 50 procent af dem har købt en vare inden for den første time. Derfor skal danske butikker være til stede på nettet, forklarer hun.
Tiden er en afgørende faktor
Når flere og flere danskere vælger at gøre deres indkøb på nettet, skyldes det i høj grad ønsket om at spare tid.
- Vi har simpelthen ikke tid til at handle på samme måde, som vi gjorde tidligere. Derfor er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt butikkerne skal have en digital salgskanal, men hvordan. Dèr skal de danske virksomheder frem i bussen, påpeger Heidi Boye.
Selvom vi er glade for at handle på nettet, foretrækker vi i stigende grad netbutikker, der formår at give os oplevelser på den digitale platform.
- Alt for mange butikker tænker online-butikken som en ekstra salgskanal uden en klar strategi. Tendensen er, at kunderne vil have en oplevelse på samme måde som i den fysiske butik. Tag for eksempel en boligbutik. Her vil kunderne gerne gå rundt og samle inspiration - det samme vil de på nettet. Derfor skal hjemmesiden afspejle universet i butikken med stemningsbilleder, hvor produkterne indgår i en sammenhæng, siger Heidi Boye og fortsætter:
- Vi kan også godt lide, når der er opskrifter og anden inspiration på siden. Sørg for at rådgive folk, når de handler på nettet, og bruge de tidligere forbrugerdata, du har om kunderne, til at foreslå andre varer, de måske vil synes om. Det er en virksomhed som Amazon rigtig god til.
Bedre service skal redde butikkerne
Men kan vi så regne med, at der ikke længere er butikker på Strøget om 10 år?
- Nej, der vil stadig være plads til de butikker, der redefinerer deres rolle og giver kunderne en ekstra købsoplevelse. Det handler blandt andet om at levere en supergod og personlig service - et add on i forhold til den digitale butik, slutter Heidi Boye.