Stigning i salget af økologisk svinekød
Det går støt fremad med salget af økologisk svinekød på det danske marked, meddeler Friland, som har registreret en vækst på 30 procent i salget de seneste seks måneder.
- Det sidste halvandet år har vi oplevet en stabil og positiv udvikling i salget af økologisk svinekød. Vi ser en stigende efterspørgsel fra dagligvarehandlen, som er langt den største aftager, men salget til kantiner, restauranter, institutioner osv. er også i vækst, siger Henrik Biilmann, direktør hos Friland, der forventer, at udviklingen vil fortsætte.
Viden kan øge øko-salget
Økologisk svinekød udgør imidlertid stadig kun en meget lille del af det samlede salg af svinekød i Danmark. Kun omkring 1 procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, er økologisk, hvilket er ganske lidt i forhold til andre animalske produkter som eksempelvis æg. Her er den økologiske andel næsten 25 procent.
Hos Økologisk Landsforening forventer man, at det fokus, der er på dyrevelfærden i den danske svineproduktion for tiden, kan være med til at øge øko-andelen. For viden flytter holdninger og handling foran kølediskene, påpeger markedskonsulent Helle Bossen.
- Hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads og får masser af frisk luft. Man skal vide, hvad man får mere for pengene, siger Helle Bossen.