23948sdkhjf

Wagner og Tøjeksperten løfter indtjeningen i 2013

Herretøjskoncernen PWT Group, der står bag de to herretøjskæder Tøjeksperten og Wagner samt brand- og engrosvirksomheden Texman, fortsatte den positive udvikling i regnskabsåret 2012/13 og kom for første gang i fem år ud med sorte tal på bundlinien.
Udviklingen var tilfredsstillende og blev realiseret i et marked, der fortsat var præget af økonomisk volatilitet og tilbageholdenhed blandt forbrugerne, skriver koncernen om resultatet for 2012/2013.

Den samlede omsætning udgjorde 832 mio. kr. mod 820 mio. kr. i det foregående regnskabsår, og driftsresultatet (EBITDA) steg til 73 mio. kr. mod 55 mio. kr. året før. Årets resultat endte i sorte tal med 10 mio. kr. på bundlinien.

Markedsandele, kunder & egne brands
Tøjeksperten og Wagner vandt markedsandele, da det lykkedes at fastholde omsætningen i et dansk detailbeklædningsmarked, som vurderes at have oplevet en samlet tilbagegang på omkring 5%.

Blandt andet har indsatsen for at styrke forholdet til kunderne, optimering af driften og en reduktion af omkostningerne medført en markant forbedring af indtjeningen i de to kæder og har forberedt dem til vækst, når markedsbetingelserne forbedres.

Den positive udvikling i PWT Group blev afspejlet i en fortsat tilgang af nye franchisetagere og butikker samt udvidelse af salgsorganisationen i 2012/13.

- Vi stod stærkt i den hårde konkurrence i årets løb. De to detailkæder Tøjeksperten og Wagner vandt markedsandele, og kunderne tog så godt imod vores loyalitetskoncepter, at vi formåede at løfte antallet af klubkunder med en tredjedel til flere end 400.000. Arbejdet med vores egne brands og en styrket salgsorganisation skabte gode resultater i engrosforretningen Texman, som øgede både omsætning og indtjening, siger administrerende direktør Ole Koch, PWT Group.

Strategiplan 2015 & fremtiden
PWT Group arbejdede målrettet med at øge væksten i Texman og iværksatte ”Strategiplan 2015”, som skal danne grobund for yderligere fremgang på eksportmarkederne i Norge, Sverige og Tyskland. Derudover var der fokus på at styrke en række af koncernens egne brands - primært Lindbergh, Bison og Shine - med henblik på at øge omsætningen og indtjeningen.

- Vi videreudviklede og styrkede vores brands og skabte synergi mellem detail- og engrosleddet gennem effektiviseringstiltag i årets løb. Derudover skabte vi tættere relationer mellem kunderne og vores kæder, så PWT Group samlet set formåede at løfte såvel profilen som indtjeningen i et udfordret marked, siger bestyrelsesformand Henrik Theilbjørn, PWT Group.

Markedsvilkårene forventes at forblive udfordrende i 2013/14. Driften har dog udviklet sig positivt i den første del af året, og PWT Group forventer at løfte omsætningen som følge af et øget eksportsalg af egne brands til uafhængige forhandlere og ved fortsat at vinde markedsandele i detailkæderne. PWT Group forventer også i 2013/14 at forbedre driftsresultatet (EBITDA) ved at optimere salgsindsatsen og driften.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078