Zalando øger nettoomsætningen med 600 millioner EUR i 2013
I 2013 voksede Zalando endnu en gang mere end den generelle vækst på markedet og øgede sin markedsandel på alle regionale markeder.
- 2013 blev endnu et stærkt år for os og understregede vores førende position inden for e-handel med mode i Europa, fortæller Robert Gentz, direktionsmedlem hos Zalando.
Med mere end 300 millioner besøg i shoppen i det fjerde kvartal 2013 har Zalando etableret sig som Europas mest besøgte modesite.
Generelle udfordringer i modebranchen
På trods af, at online-shopping stadig vokser hurtigt, oplevede modebranchen i Kontinentaleuropa generelt set udfordrende markedsbetingelser i 2013, da sommeren kom sent i gang, og vinteren var mild. Dette medførte høje rabatsatser på markedet og satte marginerne under pres.
- 2013 var et hårdt år for modedetailhandlen på det europæiske fastland. De udfordrende vejrforhold resulterede overordnet set i højere rabatsatser på mode, fortæller David Schneider, direktionsmedlem.
Diversificeringen fra Zalandos oprindelige kategori, sko, til andre kategorier, såsom tøj, sportsbeklædning og tilbehør fortsatte, og i løbet af regnskabsåret 2013 solgte Zalando for første gang i virksomhedens historie flere beklædningsgenstande end sko. Zalandos kunde base oplevede fortsat stærk vækst og endte ved årets slutning på mere end 13 millioner aktive kunder, som har handlet på Zalando mindst én gang i løbet af de sidste 12 måneder, sammenlignet med over 9 millioner i 2012.
Svag forbedring af marginer på trods af ugunstige vejrforhold og fortsatte investeringer som grundlag for fremtidig vækst
EBIT-marginen blev forbedret med ca. 0,5 procentpoint fra minus 7,2 % i 2012. Udviklingen skyldes især to ting: Først og fremmest oplevede Zalando udfordrende vejrforhold i 2013. Dette førte til høje rabatsatser på markedet og satte marginerne under pres. Herudover besluttede virksomheden at fortsætte med at eksekvere strategiske initiativer i 2013 som grundlag for fortsat fremtidig vækst og en forbedret kundeoplevelse, hvilket medførte øgede omkostninger inden for områder som f.eks. logistik og teknologi.
Fordoblet lagerkapacitet
I løbet af 2013 blev den samlede lagerkapacitet eksempelvis mere end fordoblet. Det første egenudviklede logistikcenter i Erfurt er nu i drift, og udbygningerne forventes at stå færdige i 2014, hvilket vil gøre Erfurt til det største e-handelslogistikcenter i Europa. Driften i det nye forsyningscenter i Mönchengladbach er ved at blive skaleret op, og Zalando har besluttet at investere i en udbygning af denne facilitet i 2014.
- Selvom de højere rabatsatser satte marginerne under pres, fortsatte vi med at investere for at tilfredsstille vores kunder, samtidig med at vi sikrede, at vi har den rette infrastruktur på plads i forhold til frem tidig vækst, fortæller Rubin Ritter, direktionsmedlem hos Zalando.
Zalando er godt kapitaliseret til at finansiere fremtidig vækst med nettolikvider på mere end 350 millioner EUR ved afslutningen af 2013. Herudover kunne Zalando i 2013 føje førende internationale investorer, såsom Ontario Teachers' Pension Plan (OTPP) og Anders Holch Povlsen, til sin gruppe af aktionærer.
Zalando bliver mere mobil
Zalando bestræber sig på at tilbyde sine kunder den bedste online-modeoplevelse. Med et teknologiteam bestående af 400+ ansatte er Zalando nu i stand til at håndtere så godt som alle processer fra onsite og betaling til logistik in-house.
For yderligere at styrke sin førende position i det hurtigt skiftende online-miljø, arbejder Zalando aktivt med kundernes migrering til at anvende mobile enheder. Der findes nu mobilversioner af shopen på alle 15 markeder, og der er lanceret tyske apps til Android- og iOS-enheder. Ved slutningen af året 2013 kom mere end 35 % af den samlede trafik i Zalandos forretninger fra mobile enheder, heriblandt tablets.