Imerco har held med turnaround strategi
Et strategiskifte hos Imerco er godt på vej til atter at gøre landets største isenkræmmerkæde til en rentabel forretning.
De nye regnskabtal fra Imerco viser, at kæden var markant fremgang i indtjeningen (ebitda).
Imerco realiserede en nettoomsætning på 1.004 mio. kr. og en driftsindtjening (EBITDA) på 10 mio. kr., hvilket er en forbedring på 28 mio. kr. i forhold til året før. Den igangværende turn-around forløber planmæssigt om end resultatet endnu ikke er tilfredsstillende, lyder det fra kæden.
- Der blev gennemført større justeringer til Imercos strategi samtidig med, at Imercos sourcing af egne produkter blev etableret og accelererede løbende igennem hele 2013. Således er der nu skabt et meget solidt grundlag for den videre udvikling heraf, lyder det fra kæden.
Tilpasset organisationen
- Organisationen er blevet tilpasset markedsforholdene, og vi er klar til at justere op og ned, hvis det bliver nødvendigt. Det er meget glædeligt, at vores nye strategi virker, og at resultatet af vore mange tiltag slog igennem med fuld effekt i den netop afviklede julehandel 2013. Imerco realiserede markant vækst i driftsindtjeningen i det nye års største og vigtigste kvartal, og vi er godt på vej til at levere endnu et markant løft i indtjeningen i året 2013/14, udtaler CEO CEO Frederik Brønnum.
Frederik Brønnum overtog ledelsen af Imerco for lidt mere end et år siden. Han har haft travlt med at implementere den nye strategi. Butiksnetværket er blandt andet blevet tilpasset. De usunde forretninger, der ikke giver overskud, bliver skåret væk.
Målet har dog ikke været at skabe en mindre kæde. Ambitionen er at der skal åbnes en ny butik for hver butik man lukker. Desuden arbejder man meget på at få de regtige placeringer af butikkerne, så de ligger hvor kundestrømmen er.
- Vi har arbejdet med en optimering af butiksnetværket. Vi har lukket de butikker, der ikke performer, og flyttet flere butikker fra en C-lokation til en A-lokation. Det er lejers marked i øjeblikket, og det betyder meget at være der, hvor kundestrømmen er, siger Brønnum til epn.dk.
Venter overskud i 2014
- Det er 100 pct. sikkert, at vi kommer til at lave overskud i år. Vi oplevede markant vækst i det vigtige første kvartal (der indeholder julesalget, red.), og det kan næsten ikke gå galt, siger adm. direktør Frederik Brønnum til epn.dk.