B&O jagter kinesisk luksussegment
Bang & Olufsen satser på markant øget omsætning på luksusvarer i Storkina i løbet af få år.
Frem til 2011 solgte B&O udelukkende sine produkter til tre forhandlere i Singapore, men herefter ændrede Struer-koncernen strategi og etablerede selv et regionalt hovedsæde i Shanghai. Og det skifte er afgørende for vækstambitionerne fremadrettet, vurderer Lars Hardboe Galsgaard, der er Struer-firmaets chef for Storkina (Kina, Hong Kong, Macao og Taiwan) og Sydkorea.
- Vi byggede aktiviteten op fra bunden, og hen ad vejen købte vi to af de tre hovedforhandlere ud, og i dag driver vi selv 31 af de 36 butikker, hvor B&O-produkterne sælges. Desuden lagde vi stærk vægt på at profilere os som et luksusbrand. Vi vil sælge produkter til den øvre ende af middelklassen, f.eks. B&O Play til nogle tusinde kroner stykket, men har først og fremmest satset på at placere B&O som et brand i toppen i sammenligning med verdens førende luksusbrands, forklarer han over for avisen.
Der satses generelt på samme produkter som i resten af verden, men i flere andre farver.
Til at profilere B&O har koncernen fået den verdenskendte, unge kinesiske pianist Li Yundi som ansigt udadtil, ligesom det kinesiske badmintonlandshold er med til at synliggøre Play-produkterne.
Desuden skal det kinesiske selskab Sparkle Roll, der forhandler luksusbiler som Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce, og privateequity- selskabet A Capital, som blev medejere for halvandet år siden, også være med til at give B&O en bredere salgsprofil i Kina.