23948sdkhjf

Debat: Bekendelser fra en ”dum” forbruger

Så fik tillægsforsikringerne endnu en tur i mediemaskinen. ”Tillægsforsikringer er en større fordel for forretningerne end for dem, de sælges til,” sagde forsker Laurel Austin fra CBS i Politiken, og Forbrugerrådet Tænk fulgte trop med at anbefale forbrugerne at købe en elektronikforsikring som tilvalg til indboforsikringen frem for at købe en tillægsforsikring.
Trods eksperternes gode råd solgte detailhandlen i 2010 alligevel tillægsforsikringer for 230 millioner. Men det er da alligevel utroligt, at så mange forbrugere virkelig kan være så ”dumme”, at de køber tillægsforsikringer. Tænk, at de gang på gang hopper på butikssælgerens lovprisning af et helt unødvendigt produkt. En sælger, som endda kan risikere at tjene penge på at sælge dem forsikringen.

Husk at se på selvrisiko, nedskrivning og dækning
Det, som Forbrugerrådet Tænk, glemmer at fortælle er, at en elektronikforsikring, som købes som supplement til indboforsikringen, skal betales én gang hvert år. Der skal næsten altid betales selvrisiko, hvis man som forbruger får brug for forsikringen, og i de tilfælde, hvor produktet skal erstattes, vil udbetalingen ofte ske med en nedskrivning i forhold til, hvor gammel varen er. Derudover kan forsikringsselskaberne ændre i forsikringsbetingelserne løbende.

En tillægsforsikring er derimod kendetegnet ved, at den typisk betales med et engangsbeløb, som dækker hele den aftalte dækningsperiode. Prisen for forsikringen hænger sammen med prisen for den vare, den dækker. Og en erstatning fra en tillægsforsikring vil typisk dække produktets nyværdi, så forbrugeren får et nyt produkt, også selvom produktet koster mere, end det gjorde, da forbrugeren oprindeligt købte det. På nogle punkter, f.eks. dækning af skader, som er forvoldt af dyr og børn samt skader som følge af slitage, dækker tillægsforsikringer bredere end tilvalgsforsikringer. Og forsikringsbetingelserne for en tillægsforsikring kan ikke ændres, efter forsikringen er købt.

Forbrugere er glade for deres tillægsforsikringer
Udover de forskelle, som er på de forskellige typer forsikringer, er det vel også værd at nævne, at rigtig mange forbrugere faktisk bruger og er glade for deres tillægsforsikringer. Hver sjette forbruger har inden for de seneste to år har tegnet en eller flere tillægsforsikringer, og hele 69 pct. af de forbrugere, som har haft brug for deres tillægsforsikring, oplevede, at den levede op til forventningerne. Tallene stammer fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport fra 2012 om markedet for tillægsforsikringer.

Okay, jeg går til bekendelse
Selv er jeg sådan en forbruger, der tegner en tillægsforsikring for de produkter, jeg bærer rundt med mig, altså de mobile elektronikprodukter, dvs. min tablet, min bærbare computer og min smartphone. Jeg har faktisk også en tillægsforsikring på min stavblender. Jeg har nemlig brændt tre af på et år, og derfor er det en langt bedre investering for mig at købe en forsikring til netop den køkkenmaskine og dermed være sikret, hvis uheldet er ude 4. gang, så kan jeg få en ny stavblender uden beregning.

Men jeg er selvfølgelig også blot én af de stakkels forbrugere, som trods min universitetsuddannelse og arbejde med forbrugerpolitik stadig ikke har forstået, hvor meget jeg bliver snydt af butikkerne.

Mine tillægsforsikringer er billigere end de tilvalgsløsninger, jeg kan købe til min indboforsikring. Der er ingen selvrisiko på mine tillægsforsikringer, og hvis uheldet er ude, bliver værdien af mine produkter ikke nedskrevet. Desuden betaler jeg kun for mine tillægsforsikringer én gang og ikke én gang om året, som jeg skulle gøre ved elektronikforsikringen. Hvis dét er at blive taget ved næsen, så kan jeg nu meget godt lide at blive taget ved næsen.

Og jeg synes personligt, at det er ærgerligt, at en organisation som Forbrugerrådet Tænk, som ellers har til formål at være forbrugernes repræsentant, på den måde fremhæver én forsikring frem for en anden. Særligt når der er væsentlige forskelle mellem de to forsikringer, og tillægsforsikringerne faktisk i mange tilfælde bedre kan betale sig for forbrugerne end tilvalgsforsikringerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109