23948sdkhjf

Danskerne bytter ikke gaver købt online

Danskerne rammer rigtigt, når de køber julegaver på nettet. Kun 7 % af de gaver, der skal byttes efter jul, stammer fra køb på nettet, viser undersøgelse fra Pricerunner.
Kun 7 procent af julegaver, der skal byttes, er købt i en netbutik. Derimod er 87 procent af de gaver, der skal byttes, købt i en fysisk butik, viser spørgeskemaundersøgelse, hvor mere end 8100 brugere af pris- og forbrugertjenesten PriceRunner har svaret. Undersøgelsen er foretaget fra 25. december til 30. december.

- Det er overraskende, at så få vælger at få byttet de gaver, der er købt online. En af forklaringerne er at det selvfølgelig er en smule mere besværligt at bytte. Vi ser også typisk at når man handler på nettet, så er man mere præcis i sit køb og man ved hvad man skal købe, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner. Det er FDIH helt enig i.

- Samtidig med at stadig flere køber julegaver på nettet, er det meget tilfredsstillende, at så få gaver skal byttes. Det passer med FDIHs egne analyser, der viser, at netkøb er generelt mere planlagte og velovervejede. Ønskesedler til jul indeholder også tit præcise netadresser på butikker og de varer, der ønskes. Så der sker næppe lige så mange ”panikkøb” online lige før jul med fare for at ramme ved siden af, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH.

42 procent skal bytte gaver, mens 56 procent er tilfredse med gaver og beholder dem. Kun 2 procent ved ikke endnu om de vil bytte deres gaver. Flere kvinder end mænd bytter gaver. Gavebytning for begge køn skyldes oftest forkert størrelse eller, at man fik flere gaver af slags, viser undersøgelsen.

Kvindernes top ti bytteliste
1. Tøj og Sko (29 %)
2. Køkkenudstyr (15 %)
3. Parfume og makeup (10 %)
4. Andet (10%)
5. Bolig, dekoration og indretning (9%)
6. Smykker (6%)
7. Bøger (4%)
8. Motionsudstyr og træningstøj (4%)
9. Undertøj (3%)
10. Personlige pleje (tandbørste, barbering, trimmer osv.) (3%)

Mændenes top ti bytteliste
1. Tøj og Sko (40%)
2. Andet (9%)
3. Køkkenudstyr (9%)
4. Bøger (6%)
5. Bolig, dekoration og indretning (5%)
6. Film (DVD og Blu-Ray) (4%)
7. Motionsudstyr og træningstøj (4%)
8. Spil til computer og konsoller (3%)
9. Værktøj (3%)
10. Personlige pleje (tandbørste, barbering, trimmer osv.) (2%)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093