23948sdkhjf

Specialbutikkerne kæmper for overlevelse

I specialforretningernes hårde konkurrencemiljø dumper butikkerne priserne op til jul i krigen om at tiltrække kunderne med juleudsalg og julekampagner. Priskrigen mellem butikkerne kan være afgørende i branchens krisetid.
Beklædningssektoren har svært ved at se lyset for enden af tunnellen.

Forbrugerpriserne er endnu engang faldet på beklædning. Fra oktober til november er det faldet med 1,4 pct. viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det skriver epn.dk.

- Det har jo været en tendens gennem de sidste mange år, at specialforretningerne - altså butikker der sælger beklædning, fodtøj mm. - er gået med på at begynde udsalget før jul. Det samme, regner jeg med, gør sig gældende i år. Igen fremrykker man udsalget for at være fremme i konkurrencen, fortæller detailekspert Bruno Christensen.

Det har været en almindelig tradition i stormagasinerne, at man starter udsalget tidligt, men nu er butikkerne sprunget med på vognen for at få en bid af kunderne.

- Det er et udtryk for den hårde konkurrence, når storaktørerne også har faldende salgstal. De udsalgsvarer, der bliver solgt inden jul til udsalgspriser, bliver jo ikke solgt igen i januar. Specialforretningerne er nødt til at være med her, for at få den handel, de har brug for, forklarer detaileksperten.

- For nogle butikker så fylder julesalget omkring 25 til 30 pct. af årets samlede omsætning. Det er især de gaveprægede butikker - eksempelvis den lidt dyre ende af smykkebranchen og tøjbranchen, hvor en afgørende del af indtjeningen bliver hentet nu her. Det fortæller Bruno Christensen.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097