Elektroniske stempelkort tiltrækker flere kunder
Et nyt koncept, som samler alle tænkelige stempelkort i én app, stormer frem i Europa og er på knap to år blevet downloadet 2,5 mio. gange. Om få uger bliver app’en tilgængelig på dansk.
Rigtig mange danskere går rundt med forskellige stempelkort i pungen. Det virker nemlig som en smart idé at påbegynde et stempelkort, den dag man køber den første kop kaffe, hårklipning eller pizza.
Men der er meget stor chance for, at kortet aldrig bliver fyldt op med stempler.
Ifølge Stig Salling, loyalitetsrådgiver og indehaver af firmaet KundeKarma, er det, fordi folk ikke kan overskue de mange forskellige stempelkort:
- Problemet med stempelkort er, at mange kan godt se pointen i at samle stempler for at opnå en rabat, men de får sjældent eller aldrig brugt kortet alligevel. Enten glemmer de det, eller også er det bare for besværligt at jonglere med de mange kort. Derved mister stempelkortet alt for ofte sin værdi for både kunden og butikken, forklarer han.
Af samme grund er Stig Salling også overbevidst om, at der ikke går mange år, før de almindelige papirstempelkort begraves.
- Vi styrer i dag næsten hele vores liv fra vores smartphones, og derfor bør caféernes og butikkernes stempelkort også digitaliseres, hvis de vil følge med tiden.
Ser man ud over den danske grænse, så vinder digitaliseringen af stempelkort stort indpas i lande som fx Frankrig og England. Her findes bl.a. app’en FidMe, som samler alle stempelkort i én app, så man altid har dem med sig på mobilen. FidMe er på rekordtid blevet en af Europas mest downloadede app’s: På kun 18 måneder har app’en fået 2,5 mio. brugere, og mere end 10.500 butikker har lagt deres kundeklubber og stempelkort ind i FidMe. I Frankrig gælder det fx en stor restaurantkæde som McDonald’s samt landets største kaffekæde, Columbus Café, der begge har valgt at bruge app’en til deres loyalitetskort.
- Vores erfaring fra Frankrig viser, at når et stempelkort digitaliseres via FidMe, får både kunden og butikken meget mere ud af ordningen. Butikken får pludselig ny viden om og mulighed for føre en dialog med kunden, hvilket tidligere var fysisk umuligt med et almindeligt papirstempelkort. Og når kunden har sine stempelkort samlet i én app på telefonen, giver det vedkommende et hurtigt overblik over, hvor han eller hun samler stempler. Det er alt sammen med til at øge loyaliteten, forklarer Anders Mundelin Pedersen, partner i Fastlab, som snart introducerer FidMe-app’en Danmark.
Der er i dag mange butikker og restauranter, som har deres egen app, men det er nødvendigvis ikke den bedste udvikling:
- Hvis hver enkelt café eller butik bliver ved med at lave deres egen app, så ender vi, hvor vi startede – at forbrugeren ikke kan finde rundt i virvaret af app’s, mister overblikket og holder op med at bruge stempelkortene. Hvis kortene derimod holdes samlet, kan både butikkerne og kunden bedre udnytte alle fordelene ved et stempelkort, slutter Anders Mundelin Pedersen.
Mange butikker og restaurationer benytter også FidMe til andre loyalitetskort, som fx kundeklubkort, for at gøre det overskueligt og nemt for kunderne. Den danske version af FidMe ligger klar til download for danske butikker, restauranter, caféer og ikke mindst kunder omkring nytår.