Kommune undersøger borgernes detailhandelsmønstre
I Odder Kommune vil man følge med i borgernes bevægelsesmønster, når de er ude at handle. Derfor kan borgere i kommunen vælge, at downloade en app, som skal indsamle informationer.
Oplysningerne bliver opsamlet trådløst og digitalt. De skal bruges til, som forberedelse til at lave en strategi for den lokale detailhandel.
- Vi har overvejet, hvordan man bedst kunne få kortlagt borgernes indkøbsmønster. Vi kunne f.eks. have stoppet tilfældige mennesker og spurgt dem, hvor og hvordan de handler lokalt. Men den nye teknologi har givet os nye muligheder, og derfor har vi besluttet at gøre det ved hjælp af en app og borgernes smartphones. Vi håber, at rigtig mange borgere vil bruge lidt tid på at installere app’en og på den måde hjælpe os med at få lavet undersøgelsen, der løber fra nu og frem til jul, siger afdelingsleder i kommunens Plan-afdeling, Anne-Mette Andersen.
- App’en registrerer f.eks., om man kommer kørende til midtbyen, og hvor man parkerer sin bil. Hvis borgerne parkerer ved Kvickly, kan vi se, om vedkommende bagefter handler på Torvet eller i Rosensgade. Om vedkommende sætter sig ind i bilen og kører hen til en anden parkeringsplads, eller om vedkommende er på ”gå-ben”, siger Peter Frost-Møller fra konsulentfirmaet Niras.
- Alle disse mange informationer kan vi til sidst sætte sammen og bruge i analysen, som udover en kortlægning af borgernes indkøbsmønster består af en interviewundersøgelse med forskellige relevante personer fra det lokale handelsliv og en måling af ”temperaturen i handelslivet” i forhold til nabobyerne, fortæller Niras-konsulenten.
Det er første gang i Danmark, at en app bruges til en undersøgelse af detailhandelsmønsteret i en kommune.