God sommer for Royal Unibrew
I årets første tre kvartaler er bryggerikoncernens nettoomsætning steget med 14 procent. Største vækst var som forventet i maltforretningen.
Væksten var som forventet højest i maltdrik-segmentet med en tocifret vækst i volumen og nettoomsætning, men også i Nordøsteuropa opnåede bryggerikoncernen en tocifret organisk vækst (eksklusive tilkøbet af Hartwall) i både volumen og nettoomsætning.
EBITDA endte efter tre kvartaler på 545 millioner kroner mod 490 millioner kroner i samme periode året før. Dette resultat er dog positivt påvirket med 27 millioner kroner som følge af opkøbet af finske Hartwall i august.
- Den rigtig gode sommer og vores fortsatte fokus og investering i kommercielle aktiviteter har haft en positiv effekt på vores salg og markedsandele – til trods for fortsat forbrugertilbageholdenhed. Dette har i kombination med en høj effektivitet i vores supply chain bidraget til en positiv resultatudvikling, lyder kommentaren til regnskabet fra bryggeriets CEO, Henrik Brandt.
Ud over væksten på det baltiske marked er mærkerne Royal Beer og Faxe Kondi fortsat gået frem på det danske marked, hvilket ifølge Henrik Brandt "bidrager væsentligt til at styrke Royal Unibrews samlede markedsposition."
Han nævner desuden, at integrationen af Hartwall følger de planer, som blev lagt ved overtagelsen.
For hele 2013 forventer Royal Unibrew en nettoomsætning på 4.340-4.425 millioner kroner og et EBITDA i niveauet 695-735 millioner kroner.