Danskerne tør ikke købe dagligvarer over nettet
Lidt flere danskere end sidste år køber nu mælk, broccoli og toiletpapir over nettet. Men konklusionen står lysende klart: Online-køb af dagligvarer er ikke slået igennem herhjemme. Hvad holder danskerne tilbage?
Vi svinger flittigt dankortet på nettet for at købe rejser, tørretumblere og tablets. Men de færreste smider til gengæld dagligvarer ned i den digitale indkøbskurv, viser en ny, landsdækkende analyse, som Epinion har lavet for Eniro Danmark.
Selvom mange danskere efterhånden har prøvet at handle dagligvarer på nettet, er det de færreste, der bliver faste kunder i e-supermarkederne. Kun 7 procent af danskerne foretrækker at købe dagligvarer på nettet, mens hele 90 procent stadig helst vil slå et smut ned i det lokale supermarked. Det skyldes især, at folk er nervøse for varernes friskhed, når de ikke selv kan udvælge dem. Mange svarer også, at de bliver inspireret af at handle i en fysisk butik.
- Danskerne er blandt dem i Europa, der handler mest på nettet. Men vores undersøgelse viser, at de færreste er trygge ved at købe dagligvarer på nettet. Netbutikkerne kan både spare folk for tid og penge i en stresset hverdag, men de har stadig et stykke vej til at overbevise danskerne om, at deres produkter er lige så gode som dem, man kan finde nede i det lokale supermarked, siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark og fortsætter:
- Det skal være nemmere for forbrugerne at finde tilbuddene på nettet, og samtidig bør e-supermarkederne være bevidste om at målrette deres lokale søgbarhed, så den er tilpasset lokalområdet, hvor de leverer til. Men trods alt indikerer tallene, at online-udviklingen kan tage fart de kommende år.
Priskrig kan ændre billedet
Sidste år foretrak blot 3 procent af danskerne at handle dagligvarer på nettet, så antallet er stigende, viser Eniros undersøgelse.
Og kampen om dagligvarekunderne er da også gået ind i en ny fase, efter at online-dagligvarebutikken Nemlig.com blæste til priskrig mod landets discountkæder, påpeger Stefan Kercza.
- Hidtil har online-butikkerne slået på fleksibilitet og nemhed som de parametre, de skilte sig ud på. Men når de nu begynder at matche discountkæderne på prisen, er de pludselig en helt anden, alvorlig konkurrent. Og det stiller nye krav til de fysiske butikker, siger han og fortsætter:
- Udviklingen peger mod et mere digitalt forbrug, så uanset om man er en lille lokal delikatessebutik eller en dagligvaremastodont, handler det om at være ekstremt synlig på nettet ved fx at optimere varernes søgbarhed. Ellers kan man hurtigt blive overhalet indenom, selvom man har en solid position med sin fysiske tilstedeværelse i dag.