Carlsberg vokser i Vesteuropa
Vesteuropa tegnede sig bedst for Carlsberg i tredje kvartal, mens Gruppen stadig oplever udfordringer i Rusland.
- Gruppens solide udvikling i markedsandel viser, at vores fokus på at styrke vores kommercielle eksekvering, lancere innovationer og investere i vores stærke mærker er rigtigt, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen som kommentar til resultatet.
Carlsberg havde i kvartalet en nettoomsætning på 17,9 milliarder kroner, hvilket periodemæssigt var en tilbagegang for året før. Men for året til dato er omsætningen steget fra knap 50,7 milliarder kroner til 50,9 milliarder kroner. Resultatet af primær drift blev i kvartalet 3,42 milliarder kroner mod 3,52 milliarder kroner i 2012. For alle kvartaler blev resultatet for primær drift 7,52 millarder kroner.
Gruppens fortsatte vækst i Asien blev udlignet af volumenfald i Øst- og Vesteuropa, selv om Vesteuropa leverede kraftig vækst i 3. kvartal. Total salgsvolumen blev i tredje kvartal 38,6 millioner hektoliter, mod 37,7 i samme kvartal året før. På årsbasis frem til nu faldt den samlede volumen med 2 procent.
Tuborg og Somersby viste volumenvækst på hhv. 12 procent og 80 procent og Carlsberg-mærket voksede 5 procent i premium-markederne i 3. kvartal.
Trods nedgangen på det russiske marked har Carlsberg uændrede indtjeningsforventninger til 2013.