Dansk Supermarked har godt gang i kassebåndet
Det er fortrinsvis Føtex og Netto, der er med til at booste Dansk Supermarked Gruppens resultatet i årets tredje kvartal.
Omsætningen steg fra 13,7 milliarder kroner til 14,0 milliarder kroner, mens resultatet før skat (EBIT) i forhold til året før steg med 194 millioner kroner og sluttede på 476 millioner kroner. Ifølge regnskabsmeddelelsen er væksten primært drevet af resultatforbedringer i Føtex, en generel stigende omsætning i Netto i alle fire lande samt lukning af ikke-rentable butikker i 2012. I tredje kvartal blev 16 nye butikker åbnet, mens én blev lukket. I Danmark åbnede fire nye Starbucks, heraf to i Salling varehuse.
Øget handel i discountsegmentet
Udviklingen på detailmarkedet i Danmark var i tredje kvartal fortsat præget af et skifte mod øget handel i discountsegmentet. Det danske marked for dagligvarer steg med 2,8 procent i tredje kvartal 2013, hvilket var over den gennemsnitlige månedlige detailprisinflation på 0,9 procent. Dansk Supermarkeds omsætning i Danmark steg med 4,3 procent.
Dansk Supermarked øgede i perioden sin markedsandel i Danmark med 0,5 procent til 34,0 procent. Markedsandelen steg også i Polen og Sverige og blev fastholdt i Tyskland.