23948sdkhjf

McDonald’s samarbejde skal få flere til at stemme

Et utraditionelt samarbejde mellem DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og McDonald’s Danmark, skal få flere danskere til stemmeboksene ved kommunal- og regionsvalget den 19. november.
Det er en udfordring at få danskerne til at stemme ved kommunal- og regionsvalg. I 2009 var den samlede stemmeprocent på blot 65,8 procent. Det laveste niveau ved et kommunalvalg i Danmark i 35 år.

Derfor står DUF, KL, Danske Regioner, Økonomi- og Indenrigsministeriet og McDonald’s Danmark nu klar med et samarbejde, som skal få flere danskere til stemmeurnerne.

Samarbejdet er en del af kampagnen ”Tænk dig om før du ikke stemmer”, som har fokus på at få flere til at stemme til kommunal- og regionsvalget den 19. november.

McDonald’s Danmark har hver dag ca. 160.000 gæster i de 87 restauranter rundt om i landet. Med kampagnen får DUF, KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet mulighed for at tale til McDonald’s gæster i alle aldre. Og budskabet er enkelt: Husk at stemme, ellers er der andre, der bestemmer for dig.

Kampagnen bliver til at få øje på. For som led i kampagnen bliver DUF, KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriets opfordring til at huske at stemme ved kommunal- og regionsvalget en integreret del af udsmykningen i alle McDonald’s restauranter op til valget. Derudover vil udvalgte restauranter holde lokale valgarrangementer, og enkelte restauranter vil være stoppested for kommunernes mobile valgsteder.

Kampagnens opfordring til at stemme bliver også integreret på McDonald’s Danmarks Facebookside i perioden 31. oktober til 19. november. Dermed får DUF, KL, Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet en unik adgang til McDonald’s Danmarks flere end 250.000, primært unge, følgere. Samtidig vil opfordringen til at stemme gå ud til McDonald’s ca. 4.200 medarbejdere, hvoraf mange af dem også står over for at skulle stemme for første gang.

Utraditionelt samarbejde
Danske Regioner er glade for at få McDonald’s med om bord på ”Tænk dig om før du ikkestemmer”-kampagnen, og Bent Hansen, der er formand for Danske Regioner, ser frem til samarbejdet med McDonald’s:

- Vi er gået ind i det her samarbejde, fordi vi tror på, at vi kan nå ud til en stor gruppe vælgere. Samtidig ligger det her initiativ i fin forlængelse af den samlede kampagne Danske Regioner gennemfører i samarbejde med KL og Økonomi- og Indenrigsministeriet, der skal få flere til at huske at stemme den 19. november.

En aktiv medspiller
Stephen Shillington, der er administrerende direktør hos McDonald’s Danmark, mener, det er oplagt, at McDonald’s involverer sig i kampagnen for at få danskerne i stemmeboksen. Han ser kampagnen som en naturlig del af McDonald’s bidrag til det danske samfund.

- Selvfølgelig skal McDonald’s være en aktiv medspiller i udviklingen af samfundet både lokalt og nationalt. Vi har rigtig mange gæster i alle aldre, men har også mange unge blandt vores gæster, og samtidig er vi en af Danmarks største arbejdspladser for unge, så for os er det oplagt at gå med i kampagnen. Vi bliver både glade og stolte, hvis vi kan bidrage til, at flere danskere vælger at bruge deres stemme.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093