23948sdkhjf

Efter milliard-investering i butikker: - Vi fastholder tempoet i de kommende år

53 supermarkeder.

Så mange har fået den helt store tur med gennemgribende moderniseringer - bare de seneste tre års tid. Der er for alvor blevet taget fat på at gøre butikkerne i Dagrofas store flagskibskæde Meny mere lækre og attraktive for de danske forbrugere. 

Det fortæller kædens direktør gennem de seneste fire år, Richo Boss, i et stort interview med RetailNews. 

- Vi har regnet på det, og fra 2019 og frem til nu er der investeret et godt stykke over en milliard i butiksnettet - fra Dagrofa, de selvstændige købmænd og KFI Erhvervsdrivende Fond, siger han.

I år runder kædekonceptet med norske rødder og de velkendte madarbejdere de første 10 år her i landet, og det er blevet tid til at gøre status på, hvordan det egentlig går i Meny.

- Det går rigtigt godt for Meny. Vi har haft markant vækst de seneste to år og har taget markedsandele. Vi har også fået lidt flere butikker, men det er jo ikke mange, når vi ser det i forhold til vores konkurrenter i discountformaterne, siger Richo Boss.

Rekordomsætning - og kurs mod kædetop

Richo Boss lægger ikke skjul på, at Meny nåede en rekordomsætning sidste år, men vil ikke dele de præcise omsætningstal eller markedsandelen.

Men ifølge Retail Institutes seneste prognose, Kampen om kurven i dagligvarehandlen 2029, havde Meny i 2024 en markedsandel på 6,0 procent ud af en samlet dagligvareomsætning på 131 milliarder kr. 

Det svarer til en omsætning lige i underkanten af otte milliarder kr. eksklusive moms.

Det gør ifølge prognosen Meny til nummer otte i Danmark målt på omsætning. Om fem år spås markedsandelen at være vokset en smule - til 6,1 procent - og det er ifølge Retail Institutes tal nok til at avancere til en sjetteplads, hvor Dagrofas supermarkedskæde er blevet større end Coop-kæderne 365 og Kvickly.

Som en af få aktører i markedet har Dagrofa holdt fast i at lægge afstand til den ellers så dominerende discount-trend.

- Helt grundlæggende kan man sige, at både den strategi, vi lige er kommet ud af, og den vi er på vej ind i, handler om differentiering - at der er forskel på et supermarked og discount. Vi skal vinde på at have nogle inspirerende butikker, man har lyst til at handle i, det brede udvalg, der byder på inspiration, og på fagligheden hos vores madarbejdere, siger han.

- Hvis ikke kunderne kan se forskel på et supermarked og en discountbutik, så er det, fordi man ikke anstrenger sig hårdt nok som supermarked. 

Richo Boss peger på, at pris ikke er den eneste parameter, som kunderne går op i. Kvalitet og smag er også i høj kurs.

- Min tilgang er, at vi vinder ikke ved at udelukkende slås med discounterne om pris. Vi vinder ved at være et tydeligt supermarked, som kan mere, siger han.

Fastholder moderniserings-tempoet

Det indebærer blandt andet, at investeringerne i kædens butikker fortsætter. 

- Vi kommer til at fastholde moderniserings-tempoet. Så kan det godt være, at det bliver 15 butikker om året, frem for 20. Men vi fastholder investeringerne i butiksnettet, både med nye åbninger og med moderniseringer, siger Richo Boss.

Ganske vist er det netop blevet meldt ud, at Meny i Sct. Mathias Centret i Viborg lukker. Men den er ifølge kædedirektøren en undtagelse, fordi butikken lå i et center med svære vilkår, der først led under nedrivningen af et P-hus og siden corona. Efter corona er det ikke rigtigt kommet i omdrejninger igen.

På plus-siden fik en tilgang af to tidligere Liva-butikker i Kolding fuld effekt i 2024, hvor der desuden kom nye butikker til i Skovlunde og på Toftegårds Plads i Valby.

Den næste spritnye Meny kommer yderst på Jyllands næsespids, hvor man i Grenaa åbner i en tidligere Aldi-butik, som har fået noget af en ombygning. Det vil igen bringe kæden op på 116 butikker.

- Vi har købt nabogrunden og revet bygningen ned for at få plads til, at vi har kunnet lave en tilbygning, som gør, at vi kan fordoble butiksarealet. Den åbner inden påske, siger Menys kædedirektør.

Derefter kommer der et Meny-supermarked i en helt ny bydel i Nørre Sundby, Stigsborg, til næste år.

Oven i det er et mindre antal placeringer på vej, som Richo Boss og kæden endnu ikke er klar til at melde ud.

Helt siden kædens danske premiere for 10 år siden har man haft et godt øje til et antal "hvide pletter" på Danmarkskortet, hvor man gerne vil have en Meny. 

Kolding forsvandt fra det kort med Dagrofas køb af Liva-butikkerne i byen i 2023, mens Richo Boss nu nævner Vejle, Svendborg og Ringsted som byer, hvor Meny meget gerne vil ind - men endnu ikke har fundet de rigtige placeringer.

Skifter udseende - og tøj

Mens løbende moderniseringer af butikkerne er et grundvilkår for alle kæder, der vil stå sig i en hård konkurrence i dagligvarehandlen, kan man i Meny snart sætte kryds ud for ét grundelement i den igangværende proces.

- Vi er i gang med skifte vores visuelle identitet, både i forhold til, hvordan butikkerne ser ud indvendigt, men også facadedesignet. På den indvendige del er vi snart halvvejs, og der kommer vi til at færdiggøre det inden for det næste års tid.  Vi kommer også til at fortsætte udrulningen af de nye facader i den her strategiperiode. Og omkring 1. maj skifter vi beklædning på alle de 5-6.000 madarbejdere. Så når vi kommer ud af perioden, er vi fuldt moderniseret, siger han.

Madarbejdernes nye tøj bliver også en måde at markere 10-året for Menys indtog i Danmark. Skiftet sker næsten på årsdagen for de første åbninger i 2015.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063