Fremtidens købmand er selv producent
Nærbutikker skal omdannes til madmarkeder. Stifterne af butiksrevolutionen i Præstø vil starte et akademi med uddannelse af fremtidens købmand.
Det er ambitionen, at fremtidens købmænd skal lære at vende deres nuværende forretningsmodel på hovedet og selv producere en stor del af sortimentet.
- De skal lære at lave marmelader, sylte, lave salater og skabe en købmandsforretning, hvor de selv producerer en stor del af sortimentet, fortæller Birgitte Escherich til avisen.
For at blive indehaver af et madmarked skal man eksempelvis kunne drive et lille bageri, producere mad ud af de lokale råvarer og undgå madspild. Og det er en helt anden opgave end at modtage fødevareindustriens produkter på paller et par gange om ugen, understreger Birgitte Escherich over for Børsen.
Hele madmarkedskonceptet har allerede bevist sit værd. Ifølge ejerne har omsætningen i Præstø siden maj rundet ½ mio. kr., og indtjeningen ligger langt over niveau for, hvad en lokal købmandsforretning tjener i dag. Konceptet bidrager desuden til at skabe flere lokale arbejdspladser end den traditionelle købmand.