23948sdkhjf

Analyse: Danskerne klogere på øko-mælk

Hos Naturmælk og Thise Mejeri glæder man sig over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved økologisk mælk. Det har nemlig en positiv effekt på salget.
Danskerne ved i dag mere om, hvad der kendetegner den økologiske mælk, end de gjorde i april 2013, viser en ny analyse.

Hovedparten af danskerne ved, at der er særlige regler om, at alle økologiske køer skal på græs i sommerhalvåret. Men flere danskere er nu blevet klar over, at det kun er en lille del af de ikke-økologiske køer i Danmark, der kommer på græs. Samtidig er flere blevet bevidste om, at økologisk mælk gavner naturen.

Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, foretaget af A&B Analyse før og efter forårets landsdækkende event Økodag og den efterfølgende kampagne for økologisk mælk.

Køer på græs - rig og ren natur
Til Økodag i april oplevede 153.000 danskere med egne øjne, at de kan være med til at sende køerne på græs ved at vælge økologisk mælk, når de handler. Og mælkekampagnen satte bl.a. fokus på, at der er 30 procent flere vilde planter og dyrearter på økologisk dyrkede arealer.

- Formålet med aktiviteterne i foråret var at give danskerne mere viden om, hvad der kendetegner økologisk mælk i forhold til ikke-økologisk mælk. Det er nødvendigt, at forbrugerne kender merværdien ved øko-mælken, hvis de skal ændre adfærd foran køledisken og putte den økologiske mælk i indkøbskurven, siger Birgitte Nygaard, projektleder i Økologisk Landsforening, som glæder sig over undersøgelsens resultater og mener, at det er første skridt på vejen til at øge det økologiske mælkesalg.

I april 2013 svarede 18,6 procent af danskerne, at de ’i høj grad’ forbinder økologisk mælk med en rigere natur med flere vilde dyr og planter. Dette tal var vokset til 31,2 procent, da undersøgelsen blev lavet igen i september 2013.

- Det er utroligt positivt, at de økologiske mejeriers fælles indsats har haft en mærkbar effekt. Netop fordi, det har været et samarbejde mejerierne imellem, er budskaberne nået ud til rigtigt mange danskere. De er bl.a. nået helt ud på morgenbordene i de danske hjem, hvor de var synlige på mejeriernes mælkekartonner i foråret, siger Birgitte Nygaard.

Økologiske mejerier glæder sig
Hos de økologiske mejerier glæder man sig også over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved at vælge økologisk mælk og vurderer, at det også har en positiv effekt på salget.

- Viden og sund fornuft hos befolkningen er det solide fundament, som en fortsat vækst af den økologiske dyrkningsform skal baseres på. Derfor er informationskampagner om økologi af helt vital betydning for den fremtidige udvikling, siger salgschef hos Thise Mejeri, Mogens Poulsen, og bakkes op af mejerichef Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

- Der er selvfølgelig mange parametre, der påvirker salget af økologisk mælk, men der er ingen tvivl om, at formidling til forbrugerne omkring øko-mælkens kvaliteter spiller en betydningsfuld rolle. Og vi kan se, at der er begyndt at ske en fremgang i salget igen, siger han.

Også hos Arla oplever man vigtigheden af at kommunikere de økologiske budskaber, siger kategorichef Laurent Ponty.

- For første gang i mange år har vi været med til at kommunikere de konkrete forskelle mellem økologisk og konventionel mælk. Det vil vi blive ved med i 2014.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113