23948sdkhjf

Salling Group sparker jule-priskrig i gang med 2019-priser

Under kampagnen 'Julebaskere' sænker Føtex og Bilka priserne på 24 populære julevarer. - Priserne skal ned, lyder budskabet fra topchef Anders Hagh.

For to uger siden rakte topchef i Salling Group, Anders Hagh, nok engang hånden ud til leverandørerne og bad dem sammen med Danmarks største dagligvarekoncern tage ansvar for at sikre danskerne lavere priser.

Det skete fra scenen på årets FMCG Fast Forward-konference arrangeret af Retail Institute Scandinavia.

Ifølge topchefen er dagligvarepriserne for høje, efter de er steget med over 20 pct. siden 2022. Derfor lancerer Salling Group kampagnen 'Julebaskere', der skruer priserne ned til 2019-niveau på 24 udvalgte julevarer i Bilka og Føtex den kommende måned. 

- Nu lancerer vi et nyt initiativ, som skal gøre kunderne trygge i den vigtige julehandel. Vi har fundet en række vigtige varer, hvor vi skruer priserne tilbage til 2019. Tilbage til tiden før Covid-19, krig i Europa og inflation. Vi kalder det Julebaskere, og priserne vil være tilgængelige i Føtex og Bilka fra 22. november og frem til jul, lyder det fra Anders Hagh på Linkedin.

Derudover lover han fortsat skarpe priser på populære julevarer, som smør, fløde og flæskesteg, hvor dagligvarekæderne traditionen tro konkurrerer om at være billigst.   

Priskrig betalt af egen lomme

Få måneder efter sin tiltræden som topchef som afløser for Per Bank, lancerede Salling Group 'Priskrig' i september 2023. Priskrigen garanterede kunderne de billigste priser på 100 udvalgte varer. I de følgende uger op imod jul betød tiltaget prisfald på 18 pct. på de udvalgte varer.

Men det var også et initiativ, som spiste af Salling Groups overskud.  

- Vi har været optaget af at få priserne til at falde siden, at vi lancerede Priskrig i september 2023. Et initiativ der virkede: priserne faldt bredt på dagligvarer i perioden. Men desværre også et tiltag, som ikke blev bakket op af leverandørerne og betalt af vores egen lomme, konstaterer Anders Hagh. 

Han forudser, at dagligvarepriserne i 2025 vil stige med 3-5 pct. Blandt andet som følge af politiske tiltag, som vil ende i inflation.  

Men ansvaret for prisstigningerne er ikke kun et politisk ansvar, mener Anders Hagh.  

- Pris er stadig den største bekymring for vores kunder. Vi fortsætter kampen for de lave priser og fortsætter dialogen med leverandørerne om, at priserne skal ned, så danskerne kan være trygge, når de handler hos os, lyder det fra topchefen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047