23948sdkhjf

Dagligvarekæder i smør-duel: Kunder køber ind til 2025

Der hersker noget, der ligner en undtagelses-tilstand for smørsalget her i december, hvor landets to største  dagligvarekæder, Netto og Rema 1000, har dumpet priserne på den populære vare i deres jule-priskrig.

Med otte kr. for en standardpakke med 200 gram har de to kæder gjort det til noget nær en umulig opgave at sælge smør til normalpris for tiden. Og formentlig også i en længere periode ind i 2025.

For selv om der er en begrænsning på seks pakker per kunde per indkøb til den pris, kan der blive opbygget nogle lagre rundt omkring i danskernes hjem.

- Vi har i alt 96 pakker smør med 200 gram frosset ned, og vi satser på, at der er til et års forbrug, siger Jannie Kruchov Sørensen fra vestjyske Tarm til BT.

Og selv om det nok er begrænset, hvor mange forbrugere der går så grundigt til værks, som hun gør, er der selvfølgelig butikker i Netto og Rema, der løber tør for smør.

Om det sker hver dag i alle de to kæders til sammen næsten 1000 butikker - eller bare nogle dage i nogle butikker - vil kæderne imidlertid ikke ud  med.

Retailnews har i hvert fald ved selvsyn konstateret gabende tomme huller i kølerne i begge kæders butikker.

- Vi oplyser ikke om detaljer af hensyn til konkurrencen – men butikkerne får leveret nyt hver dag, lyder svaret fra Jonas Schrøder, pressechef i Rema 1000.

Han afviser at svare på, om Remas store julesalg af smørret faktisk også indebærer, at man kannibaliserer på sit eget salg i månederne efter.  

Salling Group har ikke svaret på Retailnews' spørgsmål.

Mens det altså er meget begrænset, hvad Rema 1000 og Salling Group selv vil kommentere på situationen, er der lidt mere åbenhed hos leverandøren, mejerigiganten Arla Foods. 

På Arlas smørmejeri i Holstebro, der er blevet betegnet som verdens største, starter forberedelserne til julens højsæson allerede i juni.

Det fortæller kommunikationsdirektør i Arla Foods, Rune Pedersen, til Retailnews og Food Supply. Han har en garanti med sig her i højsæsonen:

- Der er smør nok til alle, selv om der er godt gang i salget her i julen. Det er en meget, meget stor del af smørret, der bliver solgt i november og december, siger han.

Præcis hvor stor den andel er, er en hemmelighed. Men den er stor nok til at flytte et betragteligt volumen.

- Jeg kan bekræfte, at det er en uproportionelt stor del af smørsalget, der foregår i de to måneder, siger han.

Og så bliver der stille bagefter? 

- Ja, så bliver der nok lidt stille.

- Alle linjer banker 100 procent derudaf

Hos Arla er man glade for at stå bag et af de helt store trækplastre i dagligvarehandlen, når Lurpak-smørret spiller en hovedrolle i bestræbelserne på at vinde danskernes juleindkøb.

Mejerikoncernen vil ikke kommentere på, om man selv bidrager til at sænke priserne så meget, men i branchen er det gængs viden, at kæderne selv må tage tabene på at sælge så billigt. 

- Man kan i hvert fald sige, at der er stor forskel på de vejledende udsalgspriser og så de priser, der har været i den her uge, siger Arlas Rune Pedersen.

På smørmejeriet i Holstebro klarer man sæsonudsvingene i produktionen ved at få bragt alt andet til side og fokusere på smørret i god tid.

- Der er jo nogle ting, man ellers laver på de samme linjer, som ikke er til Danmark, men som er til frost og  andre steder i verden. Og så sørger man for, at alt vedligeholdelsesarbejdet er bragt på plads, så det ikke foregår, mens der er travlt, så linjerne er fri til at banke 100 procent derudad.

- Arla skal være klar til at levere, når kunden har brug for det, og er der udsolgt, skal vi selvfølgelig sørge for at kunne levere noget nyt, siger han.

 

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.16