Vil vokse: Opkøber konkurrent
Barlife opkøber konkurrenten Drinkworld. Med opkøbet bliver virksomheden større inden for især én varekategori. Opkøbet er et led i virksomhedens vækststrategi, hvor den vil fordoble antallet af markeder, den er til stede på, inden for det næste år.
- De havde et ret godt tag på chai-te, så det har tilføjet nogle muskler inden for det, siger Thomas Kærsgaard Johansen, ejer og adm. direktør i Barlife, til RetailNews om opkøbet af konkurrenten.
Barlife sælger, som navnet antyder barudstyr, men også, bl.a. køkkenting, boligtilbehør og delikatesser.
Siden virksomheden overtog Drinkworld for omkring en måned siden, er salget af chai-te gået over al forventning:
- Det er et større marked, end jeg regnede med. Inden for de første tre uger har vi solgt for 200.000 kr. I forhold til, at vi tidligere solgte 15-20 produkter om måneden, har opkøbet skabt den rette kombination af priser og besøgende fra Drinkworld, hvilket har øget salget markant, siger direktøren.
Direktøren vil ikke dele Barlifes omsætning, men fortæller, at han forventer, at opkøbet vil tilføje omkring 2-3 mio. kr. til omsætningen det kommende år.
Drinkworld er blevet fuldt integreret i Barlife, og kundebasen er flyttet med over til den nye platform. Den tidligere ejer og eneste medarbejder i Drinkworld er ikke længere tilknyttet virksomheden.
En del af vækstplanerne
Thomas Kærsgaard Johansen fortæller, at han købte Barlife for omkring otte år siden for 12.000 kr. Der medfulgte en computer og to reoler med varer i købet. Siden er der altså sket en hel del med virksomhedens størrelse. I dag "sender vi en hel del pakker afsted hver dag," som direktøren formulerer det.
Barlife er til stede i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Virksomheden holder til i Nørresundby i Nordjylland og har otte medarbejdere samt et varelager på næsten 2.000 kvadratmeter med 10.000 varenumre.
Og planen er at vokse de kommende år.
- Næste år skal vi ud i fire nye markeder, Finland, Østrig, Holland og Belgien. Vi skal fortsat udvikle vores forretning.
Direktøren fortæller, at virksomhedens omsætning er "et større millionbeløb." I virksomhedens regnskab fremgår det, at den havde en bruttofortjeneste i 2023 på 3,7 mio. kr., mens årets resultat landede på næsten 800.000 kr. Egenkapitalen lå på 6,4 mio. kr.
- Inden 2030 skulle vi gerne have en trecifret omsætning, fortæller Thomas Kærsgaard Johansen, som påpeger, at den styrkede position inden for chai-te viser, hvordan strategiske opkøb kan give nye muligheder og drive væksten.
Artiklen er en del af temaet E-handel.