Black Friday-boom: Elektronikkæde "blæst bagover" af rekordsalg
Der har i den grad været gang i salget på dette års Black Friday. I hvert fald hos Power, som sælger elektronik og hvidevarer.
Virksomhedens salg på Black Friday er nemlig steget med 17 pct. sammenlignet med sidste år. Men det var altså ikke kun fredag, at kunderne strømmede til Powers 27 butikker landet over. Hele weekendens salg er steget 24 pct. sammenlignet med samme weekend 2023. Det er dermed en "klokkeklar rekord," som virksomheden skriver i en pressemeddelelse.
- Jeg kan sige det meget enkelt: Vi er simpelthen blevet blæst fuldstændig bagover her i løbet af weekenden. Det er helt vildt, så mange kunder vi har haft i butikkerne – ikke mindst i lørdags, hvor vi endte med at sælge for 55 pct. mere i forhold til samme dag sidste år. Vores gode medarbejdere har virkelig været på overarbejde, hvilket de heldigvis har klaret i vanlig flot stil, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i Power, i meddelelsen.
To faktorer spiller ind
Årets Black Friday lå en uge senere – og dermed tættere på jul – end det var tilfældet i 2023, og samtidig faldt den særlige fredag i år på en lønningsdag. Alligevel var der ingen garantier for succes for Power og resten af detailbranchen, for danskerne har holdt på pengene i de sidste uger op til Black Friday.
- Vi har hele tiden været overbeviste om, at vores Black Friday-kampagne og tilbuddene har været stærke nok til at trække kunder i butikken, men jeg skal ærligt indrømme, at ugerne op til Black Friday var nervepirrende. Der har været meget stille både i butikkerne og på nettet, og jeg har været noget spændt på, om vi for alvor ville kunne få gang i kasseapparaterne igen til Black Friday. Men det er altså gået over al forventning, siger Jesper Boysen.
Nyt produkt i toppen
Sidste år til Black Friday var det især airfryere, som danskerne valfartede til Power for at sikre sig, inden julestegen skulle have sprøde svær.
Årets Top 5-produkter i Power så noget anderledes ud:
1. AirPods
2. Playstation
3. Dacota Gaming-stol
4. iPhone
5. Point mikroovn
Den mest sælgende produktgruppe var mobiltelefoner efterfulgt af tv, headphones, smartwatches og MacBook-computere.