23948sdkhjf

Ny undersøgelse viser overraskende holdning blandt vigtig forbrugergruppe

Selvom de nærmest er født ind i digitaliseringen, foretrækker nutidens unge alligevel den fysiske detailhandel over for onlinehandlen. 

Det skriver Berlingske, der henviser til en ny undersøgelse fra Dansk Industri. 

Det er den hyppigt omtalte Generation Z - der er født i de senere 90'ere og frem til starten af 2010'erne - som er ét af omdrejningspunkterne i undersøgelsen. 

Hvem er Generation Z?

  • Generation Z er en generationsbetegnelse for personer, der er født i årene mellem 1997 og 2012.
  • Kendetegnende for generation Z er, at de er vokset op med internettet og er blevet unge i takt med de sociale mediers udbredelse.
  • Ifølge Danmarks Statistik udgør de i dag en femtedel af arbejdsstyrken og allerede i 2025 vil deres andel være vokset til næsten en tredjedel (28 pct.).

Kilde: Den Store Danske og Retail Institute Scandinavia

Og den viser, at Generation Z "bruger de fysiske butikker i lige så høj grad som de tidligere generationer", skriver Berlingske. 

- Generation Z kan godt lide at gå på shoppingture, hvor de går rundt i butikkerne og browser. Det er ikke gået af mode. Når vi kigger på Generation Z, så skal virksomhederne tænke sig grundigt om i forhold til, hvordan de giver kunderne en oplevelse, og hvordan de sikrer, at de kan få deres varer, siger Jacob Kjeldsen, direktør for handel i Dansk Industri, til Berlingske. 

I undersøgelsen har 50 procent af de adspurgte Generation Z'ere svaret, at de senest har handlet i en fysisk butik - gennemsnitligt for hele undersøgelsen har 54 procent svaret det samme. 

Generationen, der er født mellem 1981 og 1996, scorer lavest på den måling med 48 procent. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12