Ny undersøgelse viser overraskende holdning blandt vigtig forbrugergruppe
Selvom de nærmest er født ind i digitaliseringen, foretrækker nutidens unge alligevel den fysiske detailhandel over for onlinehandlen.
Det skriver Berlingske, der henviser til en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
Det er den hyppigt omtalte Generation Z - der er født i de senere 90'ere og frem til starten af 2010'erne - som er ét af omdrejningspunkterne i undersøgelsen.
Hvem er Generation Z?
- Generation Z er en generationsbetegnelse for personer, der er født i årene mellem 1997 og 2012.
- Kendetegnende for generation Z er, at de er vokset op med internettet og er blevet unge i takt med de sociale mediers udbredelse.
- Ifølge Danmarks Statistik udgør de i dag en femtedel af arbejdsstyrken og allerede i 2025 vil deres andel være vokset til næsten en tredjedel (28 pct.).
Kilde: Den Store Danske og Retail Institute Scandinavia
Og den viser, at Generation Z "bruger de fysiske butikker i lige så høj grad som de tidligere generationer", skriver Berlingske.
- Generation Z kan godt lide at gå på shoppingture, hvor de går rundt i butikkerne og browser. Det er ikke gået af mode. Når vi kigger på Generation Z, så skal virksomhederne tænke sig grundigt om i forhold til, hvordan de giver kunderne en oplevelse, og hvordan de sikrer, at de kan få deres varer, siger Jacob Kjeldsen, direktør for handel i Dansk Industri, til Berlingske.
I undersøgelsen har 50 procent af de adspurgte Generation Z'ere svaret, at de senest har handlet i en fysisk butik - gennemsnitligt for hele undersøgelsen har 54 procent svaret det samme.
Generationen, der er født mellem 1981 og 1996, scorer lavest på den måling med 48 procent.