23948sdkhjf

Forbrugerombudsmanden melder influencere til politiet

Ifølge forbrugerombudsmand skal influenceres indhold overholde markedsføringslov selv om det ikke er reklame

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt influencere for i alt ni overtrædelser af markedsføringsloven.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelse.

Det fremgår ikke, hvilke eller hvor mange influencere der er tale om.

Foruden politianmeldelserne har Forbrugerombudsmanden også indskærpet reglerne over for en række influencere for i alt 31 overtrædelser af markedsføringsloven, lyder det.

Sagerne vedrører blandt andet indhold på sociale medier, hvor der indgår alkohol eller energidrikke eller, hvor der beskrives farlige situationer.

Der er også sager, som vedrører indhold, hvor influencere direkte opfordrer til køb, hvor der bruges børn under 15 år, eller hvor der reklameres for egne produkter, uden at det er markeret tydeligt som reklame.

Ifølge Forbrugerombudsmanden kan sagerne have stor betydning for alle influencere og især influencere, som særligt henvender sig til børn og unge under 18 år.

Influenceres opslag på sociale medier skal efter forbrugerombudsmand Torben Jensens vurdering leve op til reglerne i markedsføringsloven, uanset om de indeholder reklame eller ej.

- Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven - præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder, siger Torben Jensen i pressemeddelelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252