Dansk Industri: Detailbranchen fører an på "afgørende vigtigt" parameter
Andelen af danske virksomheder, der sælger online, er på et rekordhøjt niveau.
Det skriver Dansk Industri på baggrund af tal fra Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.
39 procent af danske virksomheder har således et onlinesalg, og det er to procentpoint flere end sidste år - og også højere end under coronapandemien, hvor onlinesalget ellers havde kronede dage.
Ifølge ekspert i e-commerce, Mie Bilberg, er stigningen "godt nyt", men det er samtidig "ikke nok".
- Endelig går det fremad, og fremad skal det, for at vi kan bevare konkurrenceevnen - det er slet ikke til diskussion. Det er afgørende vigtigt, at vi husker, at den digitale omstilling også skal ske i den kundevendte del af forretningen. Der er i større grad krav og forventninger om, at man kan handle med virksomhederne online - uanset om kunden er forbruger, professionel indkøber eller det offentlige, udtaler Mie Bilberg.
For detailbranchen gælder det, at 72 procent af alle virksomheder tilbyder onlinesalg.
Selvom det er to procentpoint færre end sidste år, er detailbranchen stadig etter i kategorien - skarpt efterfulgt af virksomheder, der driver engroshandel.