Direktør kalder Temu-trend "dybt urimelig og skadelig" i ny analyse
Temu har været den helt store højdespringer blandt danske forbrugere det seneste år.
Senest indtog den kinesiske platform en andenplads på en popularitetsskala, og det har fået både adskillige detailselskaber, Dansk Industri og Dansk Erhverv til at hejse flere advarselsflag.
I en ny e-handelsanalyse fra sidstnævnte bliver der igen sat fokus på den store påvirkning, som Temus fremfærd har fået for dansk detailhandel.
Helt generelt voksede omsætningen i dansk e-handel med tre procent i det første halvår af 2024, og ifølge direktør for e-handel i Dansk Erhverv, Niels Ralund, er det "til den lave side".
- Det er dog vigtigt at have in mente, at forbrugerne helt generelt har haft svært ved at få pungen op af lommen. I samme periode har vi da også set, at den fysiske detailhandel har haft flere måneder med tilbagegang. Netbutikkerne er ikke blevet fravalgt - det er forbruget generelt. Forbrugerne har simpelthen ikke rystet forskrækkelsen over stigende renter og inflation af sig, pointerer han.
I henhold til Temus rolle i dansk detailhandel peger Niels Ralund på, at både omsætningen og ordreantal er påvirket af den kinesiske gigants tilstedeværelse.
- Fremgangen skyldes blandt andet, at kinesiske platforme som Temu ikke skal bruge ressourcer på at leve op til samme krav som danske og europæiske virksomheder. Det er dybt urimeligt og skadeligt, udtaler han og tilføjer:
- Temu er skadelig for virksomhederne, forbrugerne og statskassen. Derfor er det i mine øjne en no brainer at lukke de huller, som Temu og andre udnytter. Heldigvis oplever jeg også, at politikerne er lydhøre over for det. Forhåbentlig bliver Temu tæmmet og tvunget til at konkurrere på lige vilkår. Det sker måske ikke i år, men når det sker, så tror jeg, at de vil miste momentum ganske hurtigt.