Grænsehandlen udfordres af nyt koncept
Grænsehandelen har fået en ny spiller på markedet – og tilmed et helt nyt koncept, som vil udfordrer grænsehandlen og den danske detailhandel.
- Jeg vil have et helt enkelt koncept, så folk kan undvære tilbudsaviserne, ikke mere skal stå i kø eller køre forgæves efter tilbud, som allerede er udsolgt. Derfor her jeg startet det første drive-in lager, så kunderne i ro og mag kan sidde derhjemme og bestille netop de varer, de ønsker. Vi pakker og sørger for, at varerne er klar til afhentning. Ingen stress og jag. Det eneste, kunderne skal gøre, er, at komme til vores afhentningslager for at få varerne læsset på bilen. Alt med indkøbsvogne, kø og ærgrelser over udsolgte varer er “sparet væk”, og det giver vores kunder mere tid til at nyde turen til Tyskland. Vi håber også på, at det medvirker til, at de tager turen lidt oftere, siger Allan Filbert.
Det har ikke ubetinget været en let fødsel at bringe det nye firma til verden. Allan Filbert har jo om nogen i mange år kæmpet for at få gennemsigtighed i priserne både i grænsehandelen og i Danmark. Og det er også netop gennemsigtighed i priserne, han kæmper for med sit nye firma. Det passer åbenbart ikke alle leverandører lige godt.
- Men jeg lader mig ikke slå ud. Vores nye koncept har ét formål, nemlig at gøre tingene nemmere og billigere for de danske forbrugere, uanset hvor megen modstand vi møder. Tiden er inde til en prisrevolution. Al den snak om de stakkels købmænd i Danmark, der må lukke på grund af grænsehandelen, er efter min mening stærkt overdrevet. Nogle af dem lever tilsyneladende i en tid fra før, EU blev en realitet – og altså før 1972. De laver ikke megen innovation og nytænkning. Nutiden byder på masser af handel over grænserne. Det står ikke til at ændre. Og de driftige klarer sig såmænd ganske fint, kan man læse, endda med nye rekord-overskud.Vi kan jo ikke sætte tingene tilbage til en tid uden internethandel, siger Filbert.