Mindre detailvirksomheder overser voksende risiko
En ny undersøgelse fra Codan viser, at mindre detailvirksomheder bekymrer sig meget lidt om it-kriminalitet. Undersøgelsen viser også, at mere end hver tredje detailvirksomhed fejlagtigt tror, at banken dækker ved netbankindbrud.
- Det mest bekymrende ved undersøgelsen er dog, at mere end hver tredje tror, at banken dækker, hvis de får stjålet penge fra virksomhedens netbankkonto. Misforståelsen opstår formentlig, fordi du som privatperson er dækket. Men der gælder andre regler for virksomheder, og det er der tilsyneladende ikke mange, der er opmærksomme på, siger erhvervsdirektør i Codan, Anders Hestbech.
Virksomhed fik stjålet halv million kroner
It-kriminalitet som netbankindbrud, virus og datatyveri kan koste små virksomheder dyrt, hvis de for eksempel får stjålet indestående på deres netbank, eller en virus ødelægger kundekartoteket eller ordrebogen.
For nylig omtalte Jyske Vestkysten en virksomhed, der fik stjålet en halv million kroner fra netbanken, og firmaet var ikke dækket af en forsikring. Politiet fandt dog frem til gerningsmændene, og pengene blev ført tilbage.
- Virksomheden var heldig, men sådan går det desværre ikke altid. Derfor er det også ekstra bekymrende, at næsten halvdelen af de mindre detailvirksomheder ikke er dækket mod it-kriminalitet, og 22,1 % af detailvirksomhederne ved slet ikke, om de er forsikrede mod den voksende risiko,” fortæller Anders Hestbech.
Detailvirksomhederne sløser med elementær forebyggelse
De små virksomheder er generelt gode til at installere og vedligeholde antivirus-software samt installere firewall og spamfilter. Detailbranchen er den branche (sammenlignet med service og håndværk), der er bedst til at få tjekket netbankkontoen ugentlig for unaturlige bevægelser. Til gengæld sløser de, når det kommer til elementær forebyggelse.
84,9 % af detailvirksomhederne glemmer at få udskiftet deres passwords én gang om måneden, og mere end halvdelen af detailvirksomhederne (53,5 %) tager ikke backup dagligt. Derudover åbner hver tredje mails og programmer uden at være sikker på indholdets lødighed.
- Forebyggelsen er enkel, men det kræver en fast rutine og prioritering, og det viser vores undersøgelse, at de små erhvervsdrivende kunne blive bedre til, siger Anders Hestbech.
Væsentlige fakta om mindre detailvirksomheder
• Detailbranchen bekymrer sig mindre om it-kriminalitet end servicebranchen (rengøring, frisør, konsulent, advokat etc.), men er samtidig mest bekymret for netbankindbrud.
• Næsten hver tredje (26,7 %) detailvirksomhed tror fejlagtigt, at banken dækker, hvis de bliver udsat for netbankindbrud.
• Kun 23,3 % mener, at de har en forsikring, der dækker it-kriminalitet, og hele 22,1 % ved ikke, om de har en forsikring, der dækker.
• 84,9 % af detailvirksomhederne skifter ikke password hver måned eller oftere.
• 30,2 % åbner e-mails eller installerer programmer, hvor de er i tvivl om indholdets lødighed.
• 53,5 % tager ikke backup dagligt.
• De små detailvirksomheder er dog gode til at installere og vedligeholde antivirus-software (97,7 %), opdatere standardprogrammer (96,5 %) og firewall (86 %) samt spamfilter (90,7 %)
• Detailbranchen bekymrer sig mindre om it-kriminalitet end servicebranchen (rengøring, frisør, konsulent, advokat etc.), men er samtidig mest bekymret for netbankindbrud.
• Næsten hver tredje (26,7 %) detailvirksomhed tror fejlagtigt, at banken dækker, hvis de bliver udsat for netbankindbrud.
• Kun 23,3 % mener, at de har en forsikring, der dækker it-kriminalitet, og hele 22,1 % ved ikke, om de har en forsikring, der dækker.
• 84,9 % af detailvirksomhederne skifter ikke password hver måned eller oftere.
• 30,2 % åbner e-mails eller installerer programmer, hvor de er i tvivl om indholdets lødighed.
• 53,5 % tager ikke backup dagligt.
• De små detailvirksomheder er dog gode til at installere og vedligeholde antivirus-software (97,7 %), opdatere standardprogrammer (96,5 %) og firewall (86 %) samt spamfilter (90,7 %)