Producenter under tidspres: 96 procent kan misse vigtig deadline
Om knap to uger skal op mod 41.000 emballageansvarlige producenter have trykket på registreringsknappen hos Dansk Producentansvar.
Men der er lang vej endnu. I skrivende stund har kun 1.551 virksomheder tilmeldt sig den lovpligtige ordning. Det svarer til mindre end fire procent. Det skriver RetailNews' søstermedie Plastforum.
Læs også: Direktør advarer: Så dyr kan ny lovgivning blive for detailbranchen
Tallet fremgår af det officielle DPA-register.
Tilmeldingen er med andre ord katastrofal lav få uger før fristen den 31. august. Og selvom det udvidede producentansvar endnu engang er blevet forsinket, og nu først træder i kraft 1. oktober 2025, så er fristen for tilmeldingen ikke tilsvarende ændret.
Tallet bekymrer
Tallet bekymrer den adm. direktør for kollektivordningen Emballageretur, Morten Harboe-Jepsen.
- Der er lang vej til 100 procent, siger han til Plastforum.
Betyder det, at du får mange "panikopkald" fra virksomheder, der har travlt med at nå at registrere sig i disse dage?
- Vi får selvfølgelig en del opkald, men slet ikke proportionelt i forhold til, hvor mange der mangler. Jeg er egentlig mere bekymret for de opkald, vi ikke får, siger Morten Harboe-Jepsen og tilføjer, at hvis ikke snart registreringen rykker, bliver det en sluttet lille flok af virksomheder, der skal betale til gildet.
Jeg er egentlig mere bekymret for de opkald, vi ikke får. Morten Harboe-Jepsen, direktør i Emballageretur
Risikerer bøde og fængselsstraf
Danske producenter af alle typer emballerede varer, foreksempel kaffe, hygiejneprodukter, medicoudstyr, tøj, møtrikker og maskiner skal tilmelde sig registret hos Dansk Producentansvar, hvis de sender et produkt på markedet i emballeret form.
Kort fortalt: Er der en faktura involveret, skal man registreres som ansvarlig for det emballageaffald, man genererer. I forbindelse med registreringen, skal virksomhederne oplyse sine forventede, markedsførte mængder i 2024. Derved kan myndighederne få en fornemmelse af, præcis hvor store mængder affald, de respektive virksomheder sender på markedet om året.
Læs også: Lovgivning for milliardbeløb: Coop og Salling Group blandt de ramte
Er man i tvivl om man er omfattet producentansvaret, kan man læse alle detaljer i Miljøministeriets Registerbekendtgørelse, der trådte i kraft tidligere i år.
Registrerer man sig ikke, men forbliver "gratist", kan man risikere bøder og op til to års fængsel. Og man skal være opmærksom, for selvom man ikke ser sig selv som hverken påfylder eller producent, så er ganske mange danske virksomheder omfattet den nye lovgivning.
Billedet er ikke entydigt
Der er intet entydigt billede af, hvem der mangler at tilmelde sig, siger Morten Harboe-Jepsen.
- Det er store såvel som små virksomheder. Det er klart, at der blandt de 41.000 virksomheder er flere små end store virksomheder. Men det virker ikke som om, at man generelt er længere fremme, blot fordi man har flere ressourcer til rådighed eller genererer en større mængde affald, siger direktøren for Emballageretur og tilføjer en frisk anekdote.
Vi fik i fredags et opkald fra en kvinde fra en større dansk virksomhed, der slet ikke havde hørt om det udvidede producentansvar. Da det gik op for hende, hvor bagud virksomheden rent faktisk var, afbrød hun sin sommerferie. Morten harboe-Jepsen, direktør hos Emballageretur
- Vi fik i fredags et opkald fra en kvinde fra en større dansk virksomhed, der slet ikke havde hørt om det udvidede producentansvar. Da det gik op for hende, hvor bagud virksomheden rent faktisk var, afbrød hun sin sommerferie. Jeg tror desværre, der er mange, der slet ikke er klar over, at der er noget der hedder producentansvar, og at de er forpligtet til at tilmelde sig, siger Morten Harboe-Jepsen.
Overraskelse hos mærkningsordning
Også hos mærkningsordningen Varefakta, der via Varefakta Packaging servicerer danske virksomheder med indsamling og strukturering af emballagedata i forhold til det udvidede producentansvar, er man noget overrasket over tallene.
1.457 siger du? Det var ikke mange! Oliver Ørnfeld-Jensen, projektleder, Varefakta
- 1.457 siger du? Det var ikke mange!, lyder det fra Varefaktas projektleder Oliver Ørnfeld-Jensen, da Plastforum fanger ham på telefonen.
Kommer det bag på dig, at der ikke er flere tilmeldte på nuværende tidspunkt?
- Ja, det gør det faktisk. Jeg havde godt nok regnet med, at flere virksomheder havde registreret sig her 18 dage før deadline. Men jeg tror, at ret mange holder vejret i øjeblikket, siger Oliver Ørnfeld-Jensen, der sammen med sine kolleger hos Varefakta har tilbudt en række webinarer om det kommende producentansvar, og der har været "massivt tryk på", siger han.
- Det er mit indtryk, at mange har forsøgt at komme i mål med den første indberetning selv ved at lave deres egne systemer. Derfor tror jeg, at vi vil se en eksponentiel vækst i antallet af indberetninger i dagene op til fristen. Og jeg tror sådan set også, at vi hos Varefakta vil se ret mange nye kunder hos os, når den store mængde indsamlede data skal struktureres yderligere, siger Oliver Ørnfeld-Jensen.
Varefakta Packagings kunder tæller en lang række forskellige virksomheder, alt fra leverandører til medicoindustrien til konventionelle producenter til detailhandlen. Og fælles for de fleste er manglen på fuldkommen information om de gældende regler, siger han.
- Det holder en del virksomheder tilbage, at lovgivningen på området ikke er endelig. Man afventer simpelthen konkret viden om de miljøgraduerede bidrag, så man ikke er tvunget til at lave flere dataindsamlinger og være i dialog med sine leverandører ad flere omgange, siger Oliver Ørnfeld-Jensen.
De miljøgraduerede bidrag er en økonomisk struktur, som skal sikre emballagedesign til genanvendelse eller genbrug. Staten fastsætter det miljøgraduerede bidrag samt de designkrav, der ligger til grund for gradueringen.
Registerbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 20.maj 2024, kan læses i sin fulde længde her.
Læs hele Plastforums tema om det udvidede producentansvar for emballage.
Udvidet producentansvar for emballage
- Det udvidede producentansvar på emballage betyder, at distributør - herunder påfyldere og producenter og importør af fyldt emballage - gøres finansielt og praktisk ansvarlige for indsamling og genanvendelse af deres emballageaffald.
- Formålet er at højne genanvendelsen af emballageaffaldet og skabe incitament til cirkulært design ved arbejde efter ”forurener-betaler-princippet”.
- Det er afgørende, at producenterne har praktisk ansvar for sortering og genanvendelse af emballageaffaldet, samt indflydelse på indsamlingen, så det kan målrettes deres produktion med genanvendte råstoffer.
- Virksomhederne kan enten vælge at indgå i en kollektivordning, hvor de betaler for fælles affaldshåndtering efter markedsførte mængder, eller etablerer et individuelt system.
- 41.000 danske virksomheder vurderes at blive omfattet af det udvidede producentansvar og den årlige regning, som producenterne skal betale, forventes at løbe op i mindst 2,3 milliarder kroner.
- Genanvendelsesprocenten for husholdningsaffald skal hæves til 55 procent i 2025, 60 procent i 2030 og 65 procent i 2035. I 2017 var genanvendelsesprocenten i Danmark på 46 procent.
- Ordningen træder i kraft 1. oktober 2025.
I Danmark har vi producentansvar på elektriske og elektroniske produkter, biler, batterier og akkumulatorer, engangsemballager til drikkevarer (Pant- og retursystem),
I de kommende år bliver der etableret udvidet producentansvar på emballage og engangsplast såsom vådservietter, balloner, letvægtsbæreposer, tobaksprodukter med filtre og fiskeriredskaber.
Emballage, der er omfattet pant- og retursystemet, er ikke omfattet producentansvaret.
Kilde: Dansk Industri