Nemlig-direktør oplever "opadgående tendens" og kan notere flere nye kunder
Handel med dagligvarer online er på et historisk højt niveau.
Det viser en ehandelsanalyse fra Dansk Erhverv, som påpeger, at "andelen af onlineforbrugere, som handler dagligvarer og måltidskasser på nettet, er nu højere end under coronakrisen".
Hos Nemlig.com, der er den største aktør udelukkende inden for online handel med dagligvarer, mærker direktør Stefan Plenge også til den øgede interesse.
- Vi oplever også en opadgående tendens. De seneste mange måneder har vi fået flere og flere nye kunder ligesom, at frekvensen blandt vores mange tusinde eksisterende kunder er stigende, udtaler Stefan Plenge i Dansk Erhvervs analyse.
Nemlig.com
- Nemlig.com er et onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser
- Selskabets direktør er Stefan Plenge
- Cirka 90 procent af danske husstande er dækket ind af Nemlig.coms geografiske rækkevidde
- Dagligvaretjenesten udbyder over 9.000 varenumre
- Nemlig.com har desuden samarbejder med Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og en række andre specialbutikker
Kilde: Nemlig.com
Han tilføjer dog, at man i Nemlig.com "ikke helt er på corona-niveau", men at man er "meget positive overfor den udvikling, der sker".
Ifølge Dansk Erhverv forventer man, at flere forbrugere vil handle dagligvarer på nettet i fremtiden - og det forventer man også hos Nemlig.com.
Ejerstruktur, Nemlig.com
- Nemlig.com blev stiftet i 2010 af Stefan Plenge.
- I 2014 blev Anders Holch Povlsen en del af ejerkredsen, da han købte lidt under halvdelen af selskabet bag onlinesupermarkedet.
- Senere er han blevet majoritetsejer i Nemlig.com.
- Nemlig.com drives gennem selskabet Intervare A/S, som har Plenge Holding A/S og Aktieselskabet af 9.1.2014 som ejere.
- Sidstnævnte er drevet og ejet gennem Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland.
- Plenge Holding A/S har for nylig fået ny ejerkreds, da Stefan Plenge nu deler ejerskabet ligeligt med sin partner Signe Thürmer.
Kilde: CVR
- Vi ser positivt på fremtiden. Kunderne ønsker mere convenience og tid, men ønsker ikke at betale ekstra for det, udtaler Stefan Plenge.
Han måtte dog - trods øget omsætning i det seneste regnskabsår - notere sig et nyt underskud på Nemlig.com's bundlinje.
Dermed har onlinesupermarkedet tabt over en halv mia. kr. siden stiftelsen i 2010.
Regnskabsår | 2022/23 | 2021/22 | 2020/21 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 2509,3 | 2475,2 | 3166,1 |
Bruttofortjeneste | 291,5 | 383,3 | 661,5 |
Resultat af primær drift | -247,1 | -197,6 | -11,8 |
Resultat før skat | -250,7 | -200,7 | -12,6 |
Årets resultat | -195,4 | -155,9 | -8,3 |
Balancestatus | 223,5 | 232,7 | 225,9 |
Egenkapital | 128,9 | 9,2 | 15,1 |
Antal ansatte | 684 | 293 | 283 |
Kilde: CVR |