"En kæmpe idiot": Kampagne italesætter grimt sprogbrug i detailhandlen
"Den gode tone går begge veje - og den koster ikke ekstra".
Så simpelt - og direkte - lyder budskabet fra en lang række store aktører i detail- og dagligvarebranchen i Danmark.
I en ny video, der er en del af en større kampagneindsats, sætter Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl, Circle K og Maxi Zoo sammen med HK Handel fokus på den gode tone mellem kunder og ansatte.
Kampagnen "Hold den gode tone"
- Kampagnepartnere: Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl, Circle K, Maxi Zoo’ og HK Handel
- Kunder støder på kampagnen i:
- Salling Group: Netto, Føtex, Bilka, Salling Stormagasiner, BR, Starbucks, Carl’s Jr.
- Coop: Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen, 365discount
- Dagrofa: MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb
- Circle K og Ingo
- Lidl
- Maxi Zoo
- Baggrund for indsatsen: En stigende tendens til negativ kundeadfærd på tværs af detailbranchen. En undersøgelse fra sommeren 2022 viste, at 80 procent af butiksansatte organiseret i HK Handel havde oplevet negative kundehenvendelser inden for det seneste år
- Hold den gode tone blev lanceret første gang i december 2022 af Salling Group og HK Handel, og gentaget i samarbejde med de øvrige nuværende kampagnepartnere i foråret 2023 og igen i julen 2023.
Kilder: Salling Group og HK Handel
Kampagnen blev iværksat allerede i julen 2022 - og har siden mindet danskerne om at have fokus på deres adfærd, når de handler.
- I HK Handel har vi længe set på udviklingen med stigende bekymring, og vi er super glade på vores medlemmers vegne over den vilje der er i branchen til at tage tyren ved hornene og gøre op med dogmet om, at kunden altid har ret, har HK Handel-formand, Mette Høgh, tidligere udtalt.
Se et par af de nye videoer fra kampagnen i opslagene nedenfor.