Danmarks største dagligvarekoncern skal sælge overskudsbrød som øl
Kampen mod madspild er langt fra slut.
Miljøstyrelsens allernyeste tal viser, at hele Danmarks madspild fra jord til bord udgør svimlende 873.014 ton årligt. Danmarks totale årlige madspild svarer til cirka 4 procent af Danmarks samlede årlige CO2-udledning.
Samarbejdet mellem Salling Group, FoodRemade og Brøl er derfor godt nyt for ølglade kunder i Salling Groups butikker - samt alle der vil madspild til livs.
Ved at udnytte overskudsbrød fra udvalgte bagerudsalg i Salling Group har dagligvarekoncernen sammen med FoodRemade og bryggeriet Brøl skabt to nye øl.
Øllene fra Brøl sælges i to varianter under navnet “Upcycled”, henholdsvis som hvedeøl og IPA.
Øllet produceres i samarbejde mellem Salling Group, Brøl og FoodRemade, som arbejder med cirkulær genanvendelse af fødevarer.
Salling Groups overskudsbrød kommer fra udvalgte Føtex-varehuse og håndteres af FoodRemade, som ”river” brødet i stykker og leverer brødresterne til Brøls bryggeri, som brygger øl på basis af brødresterne.
Brødresterne bruges som delvis erstatning for malt. Begge øl indeholder, hvad der svarer til to skiver overskudsbrød.
- De to nye øl er fantastiske eksempler på, hvordan vi ønsker at tænke genanvendelse, bæredygtighed og innovation sammen. Selvom vi arbejder benhårdt på det, så vil vi aldrig, på tværs af Salling Group, lykkes med at bringe vores madspild til nul.
- Derfor er sådan et samarbejde et vigtigt skridt på vejen mod, at mindst muligt overskudsmad går til spilde. Nu har vi de første to øl på hylderne og er spændt på kundernes modtagelse, siger Bo Klostergaard, kategorichef i Salling Group med ansvar for bl.a. drikkevarer.
Samarbejdspartnernes mål for 2024 er at brygge op mod 170.000 dåser, hvoraf maltindholdet suppleres af godt 6.000 kilo brød fra Salling Group.