Flere køber Fairtrade
Fairtrade International har netop offentliggjort 2012 årsrapporten. Og rapporten viser en organisation i stærk fremgang.
1.3 millioner bønder og plantagearbejdere i 70 lande verden over er nu medlemmer af Fairtrade. Det er en stigning på over 100.000 bønder- og plantagearbejdere og fire nye lande, hvor Fairtrade arbejder, i forhold til året før.
Samtidig er det globale salg af Fairtrade-mærkede varer steget med næsten 20 procent i forhold til 2011. Især i Tyskland, Sverige og Holland er Fairtrade forbruget vokset markant med henholdsvis 33, 28 og 26 procent.
Globalt set blev der i 2012 handlet Fairtrade-mærkede varer for 4,8 milliarder euro (ca.35 milliarder kroner). Dermed er Fairtrade Mærket forbrugernes mest foretrukne etiske certificeringsordning på verdensplan.
Forbrugernes øgede interesse for etisk handel gør en markant forskel for de mange bønder- og plantagearbejdere, der er med i Fairtrade. Udover den sikkerhed, som Fairtrades mindstepris giver, udløste det stigende salg også en ekstra Fairtrade-bonus på 80 millioner euro (ca. 600 millioner kroner) til bønderne i 2012 mod 66 millioner euro i 2011.
Gode takter – men lang vej igen
Udover økonomiske faktorer, viser rapporten desuden, at kendskabet til Fairtrade Mærket er stigende i forhold til året før. Og det er også gældende i Danmark, hvor næsten ni ud af ti kender til mærket.
- Det er glædeligt, at både kendskabet til Fairtrade Mærket samt forbruget er stigende. Men når det så er sagt, så er vi slet ikke der, hvor vi gerne vil være. I Danmark bruger hver dansker i gennemsnit lige under 100 kroner om året på Fairtrade-mærkede varer – det bør være langt mere. Derfor har vi en ambitiøs målsætning om at det beløb skal være fem-doblet i 2020. En strategi, der vil gøre en markant forskel for bønder og plantagearbejdere, siger direktør i Fairtrade Mærket, Jonas Giersing.