Dagligvaregigant: Nu skal hakkekød pakkes i poser og ikke i plastbakker
Med kun et år tilbage at løbe på har rigtigt mange virksomheder i fødevarebranchen travlt.
Det handler om at finde nye emballageløsninger, som kan sikre dem den lavest mulige emballageafgift fra 1. juli 2025.
Det er den dato, hvor det lovgivningen om det udvidede producentansvar træder i kraft.
Torsdag kunne Coop Danmark så fortælle, at man efter sommerferien går over til at bruge plastposer til alt det hakkede kød fra den store Hilton-fabrik i Hasselager ved Aarhus, hvor der er etableret en helt ny pakkelinje til formålet.
Det sparer ifølge Coop miljøet for 169 tons plast på årsbasis.
Når den kommende emballageafgift bliver afregnet efter vægt, vil der også være en besparelse i kroner og øre at hente for Coop. Det bekræfter Thomas Roland, som er CSR-chef hos Coop.
- Ja, vi kommer til at spare cirka 5 øre i afgift per pakke fars, når afgiften er indfaset. Og vi sparer også udgiften til selve plastbakken. Men alligevel tager det over fem år, før investeringen i den nye pakkelinje er tjent ind. Så i første omgang er det faktisk mere et miljøtiltag, end det er en god forretning, siger han.
Kun hakket kød i poser
Trods det nye emballage-tiltag har det ifølge Roland ikke været overflødigt at få udviklet en klar plastbakke til kød, som fik premiere tidligere i år, hvor den afløste de gamle sorte bakker.
- Vi bliver skam ved med at bruge de klare kødbakker også. Det er kun på det hakkede kød, at vi kan gå hele vejen til flowpack. Alt andet kød vil stadig komme i klare bakker, siger han.
Det er en udenlandsk leverandør, der står bag den nye type poser, som har været brugt både i Holland og Sverige i nogen tid. Thomas Roland kan ikke oplyse nærmere om, hvilken leverandør det er - kun at det er den samme, som Hilton Food bruger i Sverige, hvor kødleverandøren arbejder sammen med den svenske dagligvare-markedsleder Ica.