Foodora trækker sig fra Danmark: Nu forklarer selskabet sig
En endelig exit-dato for Foodora i Danmark er ikke sat - endnu.
Men den kommer - det forsikrede en pressemeddelelse fra madleveringstjenesten mandag formiddag om - og nu forklarer selskabet bag Foodoras danske aktiviteter sig.
Det sker gennem et kommunikationsbureau, Help Agency, som samtidig afviser, at den danske landechef for Foodora, Oliver Frost, vil stille op til interview eller komme med et skriftligt svar på Foodoras tilbagetrækning.
- Foodora kigger hele tiden på markedsudviklingen som en del af et forsigtighedsprincip i den strategiske allokering af kapital. På trods af fremgangen på det danske marked har ændrede forhold - herunder udfordrende makroøkonomiske udviklinger og konkurrence - ledt til en overvejelse af ressourcefordelingen på vores aktive markeder, lyder første del af Foodora-virksomhedens begrundelse for det proklamerede danske exit.
Foodora Danmark har i de seneste to år samlet set tabt omtrent 90 mio. kr. på at drive madlevering i Danmark - og det er hen ad vejen også det, som lægger til grund for exit-beslutningen.
- Beslutningen om at annoncere vores hensigt om at forlade det danske marked blev truffet på baggrund af et ønske om at få vores europæiske forretning på et mere lønsomt spor, skriver Foodora.
Tillige vil madleveringstjenesten ikke kommentere på, om det har været inde i overvejelserne at frasælge Foodora Danmarks aktiviteter til en konkurrent i markedet, "da vi stadig er i dialog med vores medarbejdere i Danmark," lyder forklaringen.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | -1,4 | 6,7 | 16,7 |
Resultat af primær drift | -54,8 | -34,1 | 6,7 |
Resultat før skat | -55,0 | -34,3 | 7,1 |
Årets resultat | -55,0 | -34,6 | 5,5 |
Balancestatus | 25,3 | 41,0 | 22,5 |
Egenkapital | 2,5 | 16,5 | 5,7 |
Antal ansatte | 76 | 57 | 22 |
Kilde: CVR |