365discount-direktør forventer mere af skatteminister på særlig lovgivning
Differentieret moms har stået højt på dagsordenen for først 365discount - og siden også for Lidl.
De to dagligvarekæder har på hver sin vis lanceret en række tiltag i sine butikker for at tilgodese netop differentieret moms - særligt på frugt og grønt.
Først var 365discount ude med en kampagne sidste år, der populært sagt fjernede momsen - og siden gentog kæden stykket i år med Lidl lige i hælene, der udvidede perioden til to måneder.
Men 365discount-direktør, Michael Tilsted, vil meget mere end det - også selvom skatteminister Jeppe Bruus (S) har igangsat en analyse af, om differentieret moms har sin gang i dansk dagligvarehandel.
Det fortæller Michael Tilsted i et interview med RetailNews.
- Generelt set er vi rigtig positive. Ideelt set synes vi, at evidensen er ret tydelig for, at det er en god idé, og det er samtidig velafprøvet i en lang række europæiske lande. Det skulle gerne gå lidt hurtigere. Det er et emne, der er blevet diskuteret flittigt igennem mange år i Danmark.
- Vi har respekt for, at det er en politisk proces, der skal til at få differentieret moms ind i dagligvarehandlen. Men det er også politikernes ansvar at tage stilling til tiltaget. Det er ikke noget, vi hverken kan eller skal gøre som dagligvareaktør. Det vil i sidste ende blot æde al vores indtjening på frugt og grønt, hvis vi selv konsekvent sætter priserne ned med 20 procent, siger 365discount-direktøren.
Reaktionen kommer i kølvandet på en Politiken-artikel, hvor skatteministeren slår fast, at den igangsatte analyse ikke skal ses som en "en tilkendegivelse af, at regeringen nu er klar til at ændre på momsen".
- Men havde jeg syntes, det var verdens dårligste idé at gå ind på den bane, så havde jeg ikke sat analysen i gang, tilføjer Jeppe Bruus.
Konkrete resultater
I 365discount varede perioden med momsreducerede priser i frugt og grønt-afdelingen i én uge.
Og på den relativt korte tid - som kædedirektør Michael Tilsted konstaterer "har kostet et par gode millioner og dermed ikke været billig for os" - har dagligvarekæden mærket en markant fremgang i salget af frugt og grøntsager.
Helt præcist voksede omsætningen på grøntsager med 37 procent, mens den steg med 43 procent for frugt.
- Det, vi har lært, er, at danskerne køber mere frugt og grønt, når priserne er billigere end ellers. Vi kan desuden se, at det er i områderne uden for de store byer, at vi sælger mest inden for frugt og grønt, siger Michael Tilsted.
Han nævner Viborg som et konkret eksempel herpå. Her steg salget af frugt og grønt med 156 procent i perioden - modsat København hvor væksten var på 25 procent.