23948sdkhjf

Flere konkurrenter gav op - dagligvaredirektør tror stadig på succes

Mens flere onlinesupermarkeder har måtte kaste håndklædet i ringen, eksisterer Wolt Market stadig, og direktøren holder fast i, at markedet har potentiale for vækst

Medarbejderne knokler med at plukke og pakke dagligvarer hos lagerbutikken Wolt Market.

Butikken ligger midt i centrum af København og er en del af en forholdsvis ny trend, hvor kunderne kan bestille dagligvarer online og få dem leveret inden for en meget kort tidsramme. 

Konkret går Wolt Market efter en leveringstid på 30 minutter.

- Vi har valgt at ligge her, fordi det er enormt vigtigt for vores forretningsmodel at være tæt på kunderne. Men det er også vigtigt, at vi er tæt på den flåde af Wolts kurer-partnere, som bevæger sig rundt i byen, siger Mikkel Freiesleben, som er direktør for Wolt Market.

Forretningsmodellen kaldes også Q-commerce, og ligesom traditionel levering af dagligvarer er det et svært marked at beskæftige sig med. 

Prisen for transport og pakning af dagligvarer har det nemlig med hurtigt at blive for høj, og med Q-commerce er den korte leveringstid en ekstra udfordring. 

Flere af konkurrenterne har da også knækket nakken på markedet - herunder Coop.dk Mad og Føtex Hjemmelevering - men alligevel tror Mikkel Freiesleben fuldt og fast på potentialet.

- Mange danskere har en idé om, at de skal gøre alting selv. Det her med at købe sig til serviceydelser er der mange, som har det lidt svært med. Men der er ved at ske et skred. Jeg tror, at der er mange i Danmark, som er begyndt at forstå, at deres tid også har en værdi, siger han.

Der er ved at ske et skred. Jeg tror at der er mange i Danmark, som er begyndt at forstå, at deres tid også har en værdi Mikkel Freiesleben, direktør for Wolt Market

De første spæde skridt

De første virksomheder inden for Q-commerce begyndte at vise sig i Danmark omkring 2021. Dengang blev trenden ført an af den tyske virksomhed Gorillaz.

Virksomhedens koncept var simpelt og byggede på at udbringe dagligvarer med cykelbude i konkurrence med den traditionelle detailhandel. 

Modsat koncerner som Coop og Salling Group havde Gorillaz dog ingen fysiske butikker. Al handel var online og foregik fra virksomhedens darkstores - en slags lagerlokaler midt i byen.

Og hos en af dagligvarebranchens helt store aktører var man hurtig til at se potentialet i det nye forretningsområde. Dagrofa-koncernen besluttede nemlig hurtigt at kaste sig ind i markedet og blev leverandør for Gorillas.

De små lagerbutikker er ikke bygget til at have et kæmpe lager. Derfor skal de have mange leveringer, også på eksempelvis dybfrost, som normalt ikke leveres lige så ofte som f.eks. frugt og grønt Jette Andersen, salgsdirektør for Dagrofa Logistik.

- Det er et godt eksempel på, at når der sker noget nyt på markedet, så ynder vi også at se, hvad det kan give os af muligheder, fortæller Jette Andersen, salgsdirektør for Dagrofa Logistik.

Hun fortæller samtidig, at det nye forretningsområde stillede nye krav til logistikken hos Dagrofa.

- De små lagerbutikker er ikke bygget til at have et kæmpe lager. Derfor skal de have mange leveringer, også på eksempelvis dybfrost, som normalt ikke leveres lige så ofte som f.eks. frugt og grønt, siger hun.

Allerede få måneder efter aftalen med Gorillas fik Dagrofa en ny partner. Efteråret 2021 åbnede Wolt nemlig sit eget online supermarked i form af Wolt Market.

- Tanken hos Wolt var, at platformen gerne ville ind på dagligvaremarkedet, fordi det giver muligheder for at fastholde kunderne, så de bliver ved med at komme igen, fortæller Mikkel Freiesleben.

Konkurrenter gav op

I begyndelsen så fremtiden lys ud for de nye, superhurtige leveringsvirksomheder. Pandemien havde generelt givet webhandlen vind i sejlene, og også markedet for levering af dagligvarer blomstrede.

Det viste sig dog hurtigt at være en kamp at holde omkostningerne for leveringen på et fornuftigt niveau. 

Og i 2023 måtte Gorillas smide håndklædet i ringen og forlade det danske marked. 

Virksomheden nåede kun at offentliggøre et enkelt regnskab, og det viste et underskud på 21,8 millioner kroner. Siden har Gorillaz også trukket sig fra en række andre europæiske markeder.

- Min egen analyse er, at de ekspanderede for hurtigt. Der var simpelthen ikke den nødvendige kundebase til at understøtte deres vækst. Det er det vi har gjort anderledes. Målet hos os er ikke at have et bestemt antal butikker, men et bestemt antal ordrer pr. butik, siger Mikkel Freiesleben.

Den største udfordring, vil være, hvis vi igen får en situation, hvor en masse folk endnu en gang er klar til at smide mange mia. efter det her marked. Så bliver det jo et ræs, om hvem der kan bruge flest penge hurtigst Mikkel Freiesleben, direktør for Wolt Market

Dømt til at gå galt

Ifølge direktøren var omstændighederne og stemningen omkring Q-commerce i det hele taget helt anderledes under pandemien, og det var næsten dømt til at gå galt for nogle af branchens aktører. 

Dengang var der generelt stor villighed til at investere store summer i nye leveringsvirksomheder. 

Til gengæld manglede der fokus på lønsomheden og organisk vækst.

- Den største udfordring vil være, hvis vi igen får en situation, hvor en masse folk endnu en gang er klar til at smide mange milliarder efter det her marked. Så bliver det jo et ræs, om hvem der kan bruge flest penge hurtigst, siger han.

Nye muligheder

Mens mange af konkurrenterne altså måtte give op, eksisterer Wolt Market stadig i dag, og virksomheden har ni butikker fordelt over de fire største byer i Danmark.

Selvom Wolt Market er tæt knyttet til Wolt-platformen og bruger Wolts kurerflåde, er der tale om en selvstændig virksomhed med egne medarbejdere. Det betyder også, at virksomheden konkurrerer på lige vilkår med Meny og andre af Dagrofa-koncernens kæder, der også er til stede på Wolt-platformen.

- For mig ville det selvfølgelig være lettere, hvis Meny ikke var på Wolt. Men det at der er flere aktører på platformen er også med til at bygge markedet op, siger Mikkel Freiesleben og uddyber:

- Da vi åbnede var der reelt ikke særlig mange forbrugere, der efterspurgte levering inden for kort tid. Der er mange som egentlig gerne vil have det, men vi skal ud og undervise kunderne i, at det er et tilbud som eksisterer. Her hjælper det også mig, at vi har Meny og Spar på platformen.

Det vi er gode til, er at flytte nogle ting, og jeg vil helst ikke gisne for meget om, hvor vi er om to år. Der kommer helt sikkert til at ske nogle interessante ting, men pt. er min målsætning at vinde på dagligvaremarkedet Mikkel Freiesleben, direktør for Wolt Market

Optimistisk direktør

Mikkel Freiesleben er optimistisk på vegne af markedet. 

Han tror fuldt og fast på, at den online dagligvarehandel er kommet for at blive. Og direktøren ser blandt andet stort vækstpotentiale i convenience-produkter, som f.eks. færdigretter.

- Det er selvfølgelig også fordi der er en generelt trend hos forbrugerne, men på grund af vores koncept kan vi overindekserer, hvis vi gør det godt, siger han.

Mikkel Freiesleben kan samtidig sagtens forestille sig, at Wolt Market ikke vil begrænse sig til kun at have dagligvarer. Han påpeger, at virksomhedens logistik-setup sagtens ville kunne håndtere andre typer af varer.

Dermed er der altså ingen teknisk hindring for at udvide sortimentet.

- Det vi er gode til, er at flytte nogle ting, og jeg vil helst ikke gisne for meget om, hvor vi er om to år. Der kommer helt sikkert til at ske nogle interessante ting, men pt. er min målsætning at vinde på dagligvaremarkedet, slutter han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.686