Dagrofas hjemmelevering af dagligvarer har netop haft "største salg nogensinde"
Hjemmelevering af dagligvarer er som udgangspunkt ingen god forretning i Danmark.
Det vidner flere års regnskaber fra Nemlig.com om, ligesom lukningen af Coop.dk Mad og Føtex Hjemmelevering i starten af 2023 underbygger samme udsagn.
Imidlertid pibler der små grene af online leveringstjenester af dagligvarer frem blandt de store dagligvarekoncerner i Danmark igen - dog med helt andre afsæt i forretningen end tidligere.
Det gælder også for Dagrofa, der har lanceret et såkaldt Klik og Køb-system - også kendt som "Long John" med reference til fortidens transportmiddel for købmænd, der leverede varer til lokalbefolkningen.
Long John/Klik og Køb
- Long John er en reference til datidens lange cykel med lad, som købmandens bud tidligere brugte til at levere varer med.
- Long John gør det muligt at levere varer til alle, der ikke har mulighed for selv at hente dem.
- Klik og Køb fungerer som en online dagligvarehandel, hvor man kan bestille varer hjem som privatperson, offentlig institution eller virksomhed.
- Samtidig er platformen udarbejdet så det er muligt at lave kommunale aftaler med visiterede borgere og institutioner.
Kilde: Dagrofa
I Dagrofa-regi anerkender man, at online handel med dagligvarer ikke fylder alverden i hverken økonomi eller daglig drift - men alligevel har man i koncernen mærket til en øget interesse det seneste år.
Det fortæller Mads Nielsen, der er leder for digitalt salg i Dagrofa, til RetailNews.
- Så sent som i april, altså i sidste måned, havde vi det største salg nogensinde, så vi oplever vækst i vores onlinesalg med hjemmelevering, som særligt findes hos de små købmænd på landet. Der er også købmænd, som særligt bruger det overfor feriecentre, hvor gæsterne kan bestille og få køleskabet i feriehuset fyldt op til de ankommer, siger Mads Nielsen.
Han understreger dog, at Dagrofas generelle onlinevækst handler om meget andet end Klik og Køb-løsningen, der i bund og grund ikke fylder særlig meget.
- Vi oplever stor vækst med vores "Mad Ud af Huset" i Meny Spar og Min Købmand. Væksten var tocifret i 2023, hvor særligt julen og nytåret spillede en stor rolle. Vi har mange tilbud til kunderne, der vil købe "Mad Ud af Huset", og kunderne er glade for det. Vi har også et godt onlinesalg med Meny Vin, siger Mads Nielsen.
Tilsvarende kunne Dagrofa i juni sidste år berette om en "kraftigt stigende" omsætning - dog fra et "lavt udgangspunkt".
- Vi ser et stigende behov hos både forbrugere og kommuner for levering, og det kan vores lokale købmænd løse. Vi ser en klar vækst i antallet af købmænd, som indgår disse samarbejder og omsætningen stiger måned for måned, sagde Clarissa Leon, digital direktør i Dagrofa, dengang.
Artiklen er en del af temaet Historien i detaljen.