12 virksomheder dyster om traditionsrig pris - og en genvej til detailhandlen
Siden 2014 har Sol over Gudhjems Produktprisen hyldet og hjulpet danske iværksættere og nye produkter på vej.
Med SuperBrugsen og Kvickly som sponsor er der tale om et meningsfuldt samarbejde, som er med til løfte de danske producenter – og bringe flere danske produkter ud i detailhandlen.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Ud af næsten 100 produkter, har dommerne nu udvalgt de 12, som skal dyste om Produktprisen 2024 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation.
Dommerkomiteen bestod af Mads Battefeld (ejer, Sushi Anaba), Louise Beck Brønnum (Gastrofysiker, Kost Studio), Mikkel Maarbjerg (Kirk + Maarbjerg), Magnus Laier Sonne (produktudvikler Smage-Compagniet) og Michael Rahbek (chef for Coops egne mærker).
Finalen afholdes i København til september, hvor deltagerne er inviteret til Sol over Gudhjems madmarked i Gudhjem Havn lørdag 22. juni, hvor de har mulighed for at få en bod til uddeling af smagsprøver.
De 12 finalister i de fire forskellige kategorier følger nedenfor.
Mad
Matr Fungi Bøf fra Matr Foods
Mamas Saib Chutney fra Mamas Daal
Hybenroseeddike fra Bornholms Eddikebryggeri
Drikke
Hybenvin fra Højsgaard Mikrovineri
Raspberry Rush non-alchoholic øl fra Mikkeller
Vild Brus m. Havtorn aka Helle Havtorning fra Vild Is
Konfekture
Blodappelsin Bo fra Frossenpind
Nougatcreme med olivenolie fra Cardenau
Beer Geek Imperial Stout chokolade fra Michael Lentz / Mikkeller
Innovation
Kornfond fra Nocla
True Dates “Sweet Peach" fra True Gum
Færdigtilberedte danske Ingrid-ærter i Grøntsagsbouillon fra Cardenau