23948sdkhjf

Kæmpe udrulning har krævet "grundige overvejelser" for Rema 1000

Supermarkedskæde er i gang med at udrulle 30 ellastbiler, som har krævet grundige økonomiske overvejelser

Kort før årsskiftet rullede det første dusin ind på Rema 1000’s distributionscenter i Horsens.

De 12 lastbiler udgør en del af af en flåde på i alt 30 elektriske lastbiler, som supermarkedskæden er i gang med at indfase i vognparken.

Ellastbilerne fra Volvo og Scania skal hjælpe til med at bringe friske varer ud til de mere end 400 Rema 1000-butikker i Danmark.

Investeringen kommer både af et ønske om en mere bæredygtig drift - ligesom kilometerafgiften fra 1. januar 2025 også har skubbet til beslutningen. 

Fra årsskiftet kommer ellastbiler til at betale den laveste afgift af de fem kategorier, som lastbiler deles op i på baggrund af deres CO2-udledning.

Stor udskrivning

Trods disse fordele er det en stor udskrivning – selv for en stor kæde som Rema 1000 - med 30 elektriske lastbiler, som er godt og vel en dobbelt så stor investering sammenlignet med konventionelle lastbiler. Derfor blev der også brugt god tid på at finde den rigtige model for at finansiere de nye køretøjer.

- For os var det en stor fordel, at vi kunne lease lastbilerne. Det ville have været en enorm udskrivning til 30 fabriksnye lastbiler, siger Rema 1000’s transportchef, Kenneth Veng Jespersen.

Når bredt ud på eldrift

Lastbilerne er leaset i samarbejde med Danske Bank og Nordania Leasing.

- Ellastbilerne kan køre omkring 2-300 kilometer på en enkelt opladning, og det passer perfekt ift. vores logistikplan og lokation. Vi har base i Horsens, og tager man en passer, og tegner en cirkel om Horsens, så når vi rigtig bredt i Jylland, siger Kenneth Veng Jespersen.

Rema 1000 forventer, at omkring 20 procent af deres ruter vil være eldrevne i 2025.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.734