23948sdkhjf

Vækstede med over 2000 procent: Nu vil de være verdens største

Flere virksomheder i branchen værdisættes til trecifrede millionbeløb. Nu går Brønderslev-virksomhed efter at blive den største i verden

Ved første øjekast ligner det, at fremadstormende A/S Vest-Tex i nordjyske Brønderslev har haft et år med tilbagegang. 

Virkeligheden er en helt anden.

I løbet af det seneste halvandet år har garnproducenten etableret sig i fire europæiske lande med en ny webshop. 

Det har været med stor succes - og adskillige nyansættelser til følge.

A/S Vest-Tex, der producerer og sælger garnmærket Mayflower, har netop offentliggjort sit seneste regnskab. Det viser, at indtjeningen er faldet betragteligt. Fra tæt på 20 millioner kroner til knap otte millioner kroner. 

- Men hvis det var let, ville alle gøre det. Derfor skal der ske noget, og det koster nogle penge at komme ud og tage del i verdensmarkedet, siger John Heberg Svendsen, direktør i A/S Vest-Tex

Det er dog en nødvendig ofring, hvis man som direktøren sigter efter at blive verdensførende i garnbranchen - en branche, der tapper ind i en særlig tendens, og som rummer et milliardpotentiale.

Så sent som i januar i år berettede vi her på RetailNews om en forbedring af virksomhedens onlinesalg på astronomiske 2600 procent

Skal bruge penge for at tjene

Flere danske virksomheder har bevist, at potentialet og økonomien i garnindustrien er stor.

For tre år siden solgte John Heberg Svendsen halvdelen af A/S Vest-Tex til Vækst-Invest.

En handel, der dengang værdisatte Brønderslev-firmaet til et trecifret millionbeløb.

Nu sigter ejerne af Vest-Tex efter at blive markedsleder og dermed verdens største garnproducent.

Mayflowers udenlandske markeder, der foreløbigt tæller Sverige, Tyskland, Holland, Østrig og snart USA, er relativt nye.

Ejeren mener, at Mayflower har det bedste og bredeste udvalg til at strikke og hækle.

Nu skal de potentielle kunder i ind- og udland overbevises om det samme.

Det gør virksomheden gennem kampagner med "helt vanvittige priser" og billig fragt, fortæller Mayflowers chef for Marketing, Kristoffer Glerup.

- På det punkt er vi simpelthen gået på kompromis med avancen, og det koster på indtjeningen. Til gengæld har vi fået voldsomt mange ordrer, siger han.

Det bekræftes af salgstallene.

Efter blot fire måneder af 2024 havde Mayflower nået samme omsætning som i hele 2023.

Festivaler, influencers og en ny tendens

Selvom webhandel udgør størstedelen af Mayflower-forretningen, kan den ikke stå alene.

Derfor vil virksomheden gøre endnu mere ud af sin fysiske tilstedeværelse, der i forvejen inkluderer 131 forhandlere i Danmark, Sverige og Tyskland.

I den forbindelse har virksomheden etableret flere nye tiltag.

I år vil Mayflower sammen med influencer-partneren Rose Svane have en stand på Nibe Festival. Det sker som et led i et større strategi- og marketingarbejde.

- Vi er ved at lave en rebranding af Mayflower for at få alle målgrupper med. Vi kan og skal være interessante for alle aldersgrupper, siger John Heberg Svendsen.

Ifølge Kristoffer Glerup er det arbejde godt hjulpet på vej af tidens trend, hvor det at skabe noget selv, slow fashion og fordybelse er i høj kurs.

Mayflower, der har sin egen butik i Brønderslev, bygger i øjeblikket 530 kvadratmeters kontor til sit nuværende hovedkontor i Brønderslev.

Derudover åbner garnproducenten i løbet af det kommende år egne store shops hos Salling i både Aarhus og Aalborg.

- Når vi går så meget op i at lave de rigtige garnkvaliteter, er det vigtigt, at folk har mulighed for at opleve dem. Derfor underbygger vi vores nethandel med fysiske lokationer og forhandlere, siger John Heberg Svendsen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel online handel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.733