23948sdkhjf

Irma er lukket - så mange dagligvarebutikker er der nu i Danmark

Det danske dagligvaremarked bugner med butikker og trods kædelukninger strømmer nyåbninger stadig til

Da RetailNews senest lavede et overblik over de danske dagligvarebutikker, sagde kalenderen december 2023. 

Her knap et halvt år senere er der allerede sket flere markante ændringer - og en enkelt kæde er også helt forsvundet. 

Således sagde dagligvarebranchen endegyldigt farvel til Irma 2. maj - og lagde dermed også 138 års dagligvarehistorie i graven. 

Dagligvarehandlen står dog som bekendt aldrig stille - og derfor er en ny dag også en ny begyndelse. 

Det markerede Coop eksempelvis med ni SuperBrugsen-åbninger dagen efter Irma-lukningen - og generelt er der gang i nyåbningerne hos de forskellige kæder.

Blandt andet regner Netto og Rema 1000 med at åbne samlet set 100 nye discountbutikker i løbet af 2024. 

RetailNews har derfor foretaget en optælling på tværs af alle de danske dagligvarekæder - og pr. 3. maj 2024 tæller det danske dagligvaremarked således over 2700 butikker. 

Fordeling af dagligvarebutikker

  • Coop Danmark
  • Brugsen/Dagli'Brugsen: 275
  • SuperBrugsen: 235
  • Kvickly: 65
  • 365discount: 370
  • I alt: 945 butikker
  • Salling Group
  • Bilka: 19
  • Føtex: 108
  • Netto: 546
  • I alt: 658 butikker
  • Dagrofa
  • Meny: 115
  • Min Købmand: 162
  • Let-Køb: 119
  • Spar: 136
  • I alt: 532 butikker
  • Rema 1000: 400
  • Lidl: 158
  • Løvbjerg: 17
  • ABC Lavpris: 15
  • I ALT FOR ALLE KÆDER: 2725 butikker

Mere discount

Dermed har branchen allerede bevæget sig over den fremskrivning af dagligvarebutikker, som Retail Institute Scandinavia har formuleret for 2033. 

Her forventer analyseinstituttet, at 2721 dagligvarebutikker holder åbent i Danmark - mod 2657 ditto i 2028. 

1700 af de 2721 dagligvarebutikker forventer Retail Institute Scandinavia er discountbutikker om små ti år - altså over 60 procent af den samlede butiksmængde. 

Og netop rykket mod discount har nogle medfølgende konsekvenser, har detailekspert Dorte Wimmer, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, tidligere påpeget. 

- At vi har så mange discountbutikker herhjemme skærper konkurrencen på hele markedet og presser også prisen for forbrugerne i sidste ende. De holder hinanden skarpe og holder hinanden til ilden. Og de følger jo hele tiden med i hinandens næste træk og vurderer løbende, om de skal gå med eller gå kontra, har hun tidligere udtalt til RetailNews

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078